دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟ دیزل ژنراتور ماشینی است که انرژی شیمیایی موجود در سوخت (دیزل) را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. برای درک بهتر دیزل ژنراتور چیست؟ مقاله را ببینید. ابتدا انرژی شیمیایی سوخت توسط موتور دیزل به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و باعث چرخش میل لنگ موتور دیزل می شود. با الکتنو همراه باشید.

نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

سوخت ( گازوئیل ) ابتدا از مخزن یا مخزن گازوئیل موتور از طریق پمپ مکانیکی سوخت متصل به میل لنگ بدست می آید و پس از عبور از گودال گازوئیل به پمپ بنزین اصلی ارسال می شود. موتورهای دیزلی معمولاً به دو موتور دیزل مجهز می شوند.

قطعات درایو دیزل ژنراتور

اولین فیلتر

فیلتر دوم

فرماندار

lè کمپرسور

فلایویل

سیستم خنک کننده

فیلتر اول و دوم

اولین فیلتر که به عنوان فیلتر آب نیز شناخته می شود، برای جداسازی آب از سوخت دیزل طراحی شده است. این فیلتر دارای مخزن ذخیره موقت آب است که آب جدا شده از موتور دیزل را جمع آوری می کند.

فیلتر دوم وظیفه حذف ناخالصی های باقی مانده از دیزل را بر عهده دارد. در این فیلتر ناخالصی های روغن شیمیایی گازوئیل جدا می شود. به لطف این، روغن دیزل با بالاترین خلوص به پمپ سوخت اصلی یا پمپ تزریق می رسد. وظیفه پمپ انژکتور توزیع سوخت گازوئیل بین سیلندرهای موتور است و معمولاً خط سوخت با توجه به تعداد سیلندرهای موتور منشعب می شود.

این یکی از راه های پی بردن به تعداد سیلندرهای موتور (تعداد خطوط سوخت خارج شده از پمپ تزریق) است. سیستم کنترل میزان سوخت ورودی به موتور، یعنی گاز موتور، می تواند مکانیکی یا الکترونیکی باشد. در موتورهای کمتر از 100 کاوا، سیستم کنترل مکانیکی سوخت معمولاً توسط اپراتور نصب و تنظیم می شود.

در برخی موتورها، سیستم کنترل سوخت الکترونیکی است که توسط بخشی به نام گاورنر کنترل می شود.

فرماندار

گاورنر با سنجش دور موتور به صورت هوشمند میزان سوخت ورودی به موتور را کنترل می کند. در هر صورت، پس از وارد شدن گازوئیل به سیلندر، نوبت به احتراق و آزاد شدن انرژی دیزل می رسد. موتورهای دیزلی به عنوان موتورهای احتراق داخلی چهار زمانه طبقه بندی می شوند. برخلاف موتورهای بنزینی و گازی که احتراق یا انفجار با استفاده از شمع انجام می شود. در موتورهای دیزلی شمع وجود ندارد زیرا در سیستم موتور دیزل شمع وجود ندارد اما در آنها احتراق به دلیل افزایش سطح تماس سوخت با اکسیژن و گرما رخ می دهد.

کمپرسور هوا

افزایش تماس هوا با سوخت و گرما با متراکم کردن هوا به مقدار بسیار زیاد فراهم می شود. نسبت تراکم موتورهای دیزلی متفاوت است، برای مثال موتورهای ولوو دارای نسبت تراکم یک به شانزده هستند. احتراق در سیلندر باعث می شود پیستون به سمت پایین حرکت کند که میل لنگ را درگیر می کند و باعث می شود تا نیم دور آن بچرخد. چرخش نیمه دوم میل لنگ با احتراق در سیلندر دیگر انجام می شود و میل لنگ موتور به دلیل احتراق های متوالی به طور مداوم می چرخد. چرخش میل لنگ موتور به محور ژنراتور در محل اتصال میل بادامک موتور منتقل می شود و باعث چرخش آن می شود.

چرخ های من

یکی دیگر از عوامل مهمی که تعیین می کند یک ژنراتور دیزلی چقدر خوب عمل می کند، فلایویل است. برای اتصال میل لنگ موتور و محور ژنراتور، سیستم نصب شده از دو صفحه فلزی که از شش تا هشت طرف متصل هستند تشکیل شده است. بنابراین در انتهای میل لنگ موتور یک فلایویل وجود دارد (که در فارسی به آن فلایویل ترجمه شده است). . این سیم پیچ در داخل سیم پیچ دیگری واقع در بدنه ژنراتور (استاتور) قرار دارد. با چرخش روتور در داخل استاتور، جریان الکتریکی تولید می شود که در واقع انرژی الکتریکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

انرژی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتور توسط چهار کابل (کابل های سه فاز و یک کابل نول) به مدارشکن منتقل می شود. هنگام استفاده از دیزل ژنراتور، کابل های مدار مصرف کننده به کلید انتقال برق دیزل ژنراتور متصل شده و برق را به مصرف کنندگان منتقل می کند.

جریان خروجی دیزل دارای فرکانس 50 هرتز و ولتاژ تولیدی در حالت تک فاز 230 ولت و در حالت سه فاز 380 ولت می باشد. کنترل الکتریکی توان خروجی ژنراتور توسط دستگاهی به نام EVR کنترل می شود که منحصراً برای کنترل الکتریکی استفاده می شود. فرکانس جریان خروجی ژنراتور تابعی از دور موتور است. برای حفظ فرکانس توان خروجی 50 هرتز، سرعت موتور باید در 1500 دور در دقیقه ثابت باشد.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده یکی از مهمترین بخش ها در کنترل عملکرد دیزل ژنراتورها می باشد. این سیستم نقش مهمی در موتورهای دیزل ایفا می کند. و به دو نوع کلی خنک کننده آبی و خنک کننده هوا تقسیم می شود. در موتورهای آب خنک پس از گردش در محفظه سیلندر و جذب گرمای سیلندر، آب رادیاتور از طریق لوله یا شلنگ به بالای رادیاتور می رسد.

در حین حرکت آب از بالا به پایین رادیاتور، آب داخل لوله نازک رادیاتور با هوای تولید شده توسط پروانه دیزل ژنراتور در تماس بوده و گرمای زیادی را از دست داده و از محفظه پایینی خارج می شود. رادیاتور و با استفاده از یک لوله یا شلنگ به سمت موتور هدایت می شود تا گرمای موتور را جذب کند.

کار جریان آب در موتور توسط پمپ آب یا پمپ آب انجام می شود، پمپ مکانیکی که به موتور متصل می شود و نیروی لازم برای گردش آب از مدار ماشین آتش نشانی را تامین می کند. در سیستم های خنک کننده مایع مجهز به اینترکولر علاوه بر آب رادیاتور، هوای رادیاتور نیز در موتور تعبیه شده است که هوای در حال گردش در آن مانند جریان آب به گرم شدن آتش کمک می کند. خرید دستگاه از چین


در موتورهای ولوو رادیاتور هوا در پشت کولر آبی قرار دارد. . در حالی که در موتورهای پرکینز و کامینز به موازات کولر آبی قرار دارد. در هر صورت، گردش باد ایجاد شده توسط پروانه دیزل ژنراتور که از هر دو رادیاتور عبور می کند، باعث خنک شدن هوای جاری در داخل رادیاتور می شود.