مقدمه

طبق گزارشاتی که در سال‌های اخیر توسط پلیس فتا منتشر شده‌اند، کلاهبرداری‌های مالی و سوء استفاده کلاهبرداران رشد بسیار سریعی داشته و دلیل آن نیز، کمبود آگاهی مردم در استفاده درست و البته ایمن از کارت‌های بانکی، که هویت بانکی آن‌ها است، می‌باشد. از این رو، شهروندان عزیز باید برای افزایش امنیت کارت بانکی خود، یکسری نکات امنیتی را حتما رعایت کنند. این عمل، باعث جلوگیری از رشد کلاهبرداری‌هایی چون برداشت غیرمجاز وجه، که مرتبط با کارت بانکی هستند، می‌شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی نکاتی که در حفظ امنیت کارت بانکی ضروری هستند، بپردازیم.

حفظ امنیت کارت‌های بانکی در گرو رعایت نکات زیر است

1- مهم‌ترین ابزار حفظ امنیت کارت بانکی، رمز آن می‌باشد که باید با دقت بالایی از آن نگهداری کرده و به هیچ وجه نباید آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهید. طبق قوانین و الزامات بانک مرکزی و شاپرک، تنها خریدار باید رمز خود را هنگام خرید، در دستگاه کارتخوان وارد کند. از این رو، برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالی بوسیله اسکیمر و کپی شدن کارت بانکی، حتما خودتان در هنگام خرید، رمز کارت بانکیتان را در دستگاه کارتخوان وارد کنید. در صورتی که مجبور شدید کارت بانکی و رمز آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهید و به آن شخص اعتماد کامل نداشتید، حتما پس از آن برای حفظ امنیت کارت بانکی خود، رمز کارت را تغییر دهید.

2- به هیچ عنوان رمزهایی ساده و قابل حدس چون تاریخ تولد را، برای رمز اول یا رمز دوم کارت بانکی خود انتخاب نکنید. در ضمن، رمز مشترک نیز برای چند کارت بانکی انتخاب نکرده و رمز هر یک را متفاوت انتخاب کنید.

3- به منظور حفظ امنیت کارت بانکی، به هیچ وجه بر روی کارت بانکی خود و یا بر روی کاغذی در کنار کارت بانکی، رمز کارت خود را یادداشت نکنید. چرا که در صورت سرقت کارت، ممکن است از آن برداشت غیرمجاز یا سوءاستفاده صورت گیرد. به علاوه، اصلا تصویر کارت بانکی خود را در شبکه‌های اجتماعی، برای شخص دیگری ارسال نکنید.

4- برای حفظ امنیت کارت بانکی و جلوگیری از کلاهبرداری‌های مالی، حتما رمز اول و دوم کارت بانکی خود را به صورت دوره‌ای، برای مثال هر یک ماه یکبار، تعویض کنید.

5- به منظور افزایش امنیت تراکنش‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده، در صورتی که بانک شما از زیرساخت رمز اول و دوم یکبار مصرف بهره‌مند است، حتما از آن استفاده کنید.

6- حتما سیستم پیامکی بانکی خود را در هنگام افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی فعال کنید تا از هرگونه برداشت و واریز وجه به حسابتان مطلع شده و امنیت کارت بانکی خود را افزایش دهید. همچنین، در صورتی که هم اکنون حسابی دارید، می‌توانید برای فعال کردن سیستم پیامکی آن به شعب بانک خود مراجعه کنید.

7- اگر کاغذ رسید ارائه شده از سوی دستگاه خودپرداز را نیاز ندارید، به هیچ عنوان آن را رها نکرده و بلکه به صورت کامل آن را نابود کنید.

8- از جمله روش‌های رایج و خطرناکی که کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات حساب بانکی شما انجام می‌دهند و اقدام به برداشت غیرمجاز می‌کنند، مسابقات تلفنی و ارجاع شما به استفاده از دستگاه خودپرداز می‌باشد. برای حفظ امنیت کارت بانکی خود در مقابل این روش که کلاهبرداری با خودپرداز نامیده می‌شود، اصلا به درخواست‌هایی که مبنی بر دریافت جایزه با مراجعه به خودپرداز هستند، توجه نکنید. چرا که برای دریافت جایزه و وجه، نیازی به مراجعه شما به خودپرداز نیست و در صورت مواجه شدن با چنین درخواست‌هایی، حتما آن را با پلیس فتا درمیان بگذارید.

9- با افزایش روند خرید اینترنتی و استفاده از درگاه‌های پرداخت الکترونیک، شیوه‌ای خطرناک در کلاهبرداری با نام فیشینگ، رشد چشمگیری داشته است. برای حفظ امنیت کارت بانکی خود در مقابل این روش، حتما به نکاتی چون وجود قفل سبز در نوار آدرس اینترنتی، وجود پروتکل https، وجود نام دامنه شاپرک در آدرس درگاه، تغییر مداوم تصویر امنیتی و وجود و جایگاه اعداد در صفحه کلید مجازی، توجه داشته باشید. به علاوه، به هیچ عنوان از وای فای عمومی و یا شبکه‌های اینترنتی که از امنیت آن‌ها مطمئن نیستید، برای تراکنشات بانکی خود استفاده نکنید.

10- از امنیت کارت بانکی خود همواره مطمئن باشید و در صورت عدم نیاز به آن، حتما آن را باطل یا مسدود کنید. همچنین اصلا رمز کارت بانکی خود را فاش نکنید.

منبع : وبسایت جی اس ام