مکان های دیدنی تبریز به قدری زیاد است که مسافران هنگام بازدید از این شهر زیبا و تاریخی نمی دانند به کدام یک از آنها مراجعه کنند. بیشتر مکان های تاریخی تبریز در این شهر قرار دارند و برخی از جاذبه های تبریز در اطراف شما هستند. همچنین اگر به دنبال بهترین شهر برای سفر در تابستان هستید، تبریز ممکن است یکی از بهترین ها برای شما باشد. اما اگر با این شهر زیبا و جاذبه ها و دیدنی های تبریز آشنایی ندارید با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید تا این منطقه سرسبز در غرب کشور عزیزمان را معرفی کنیم.


تبریز و جاذبه های گردشگری اطراف

تبریز کلانشهری در آذربایجان شرقی است که به دلیل قدمت و وسعت جغرافیایی خود دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است. علاوه بر این، این شهر یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی ایران است. تاریخ تبریز به حدود 4500 سال پیش برمی گردد و اکثر ساکنان این شهر آذربایجانی هستند. گویش ساکنان تبریز ترکی آذربایجانی با لهجه تبریزی است. تبریز از دیرباز پایتخت ایران بوده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی تبریز، این شهر دارای آب و هوای سرد و مرطوب است. بنابراین اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، بهترین زمان برای سفر به آن تابستان است. که دارای آب و هوای معتدل و مساعد است.

جاهای دیدنی و اطراف تبریز از آثار تاریخی و بازارهای سرپوشیده باستانی گرفته تا روستاهای زیبای اطراف تبریز مانند کندوان از دلایلی است که مسافران این شهر تاریخی را برای گشت و گذار انتخاب می کنند. از جاذبه های تبریز واقع در اطراف شهر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

آلتر دی کندوان (گندیجانی)

این دهکده سنگی زیبا و مشهور جهان در اطراف شهر تبریز واقع شده است. در حال حاضر 200 خانوار در این شهرک زندگی می کنند که خانه هایشان شباهت زیادی به کندو دارد. این شهر در دامنه رشته کوه سهند قرار دارد و فاصله آن با شهر تبریز حدود 60 کیلومتر است.

آدرس: 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز ابتدا به شهر ایسکو می رسید. سپس به کندوان بروید. (فاصله تبریز تا اسکو 40 کیلومتر است.) سپس از اسکو تا روستای کندانو 20 کیلومتر پیاده روی کنید تا به این روستای زیبا برسید. این جاده روستا یک جاده است.

قلعه پشتتاب (قلعه پشتو) بنایی زیبا در دل کوه است

یکی دیگر از مکان های جالب تبریز که در اطراف شهر قرار دارد، قلعه زیبای پشتاب است که در نزدیکی روستای پشتاب قرار دارد. حدود 220 پله در قلعه وجود دارد که برای رسیدن به آن باید تمام این 220 پله را طی کرد، اما پس از رسیدن به قله، می توانید از مناظر دیدنی جاده هوراند و طبیعت اطراف لذت ببرید.

آدرس: ابتدا به اهر رفته و سپس در خیابان کلیبر ادامه دهید. پس از طی ۲۲ کیلومتر در جاده اصلی به سمت روستای هوراند که در مسیر جاده قرار دارد، حرکت کنید. قبل از رسیدن به هوراند تابلویی در کنار جاده وجود دارد که مسیر غار را نشان می دهد. ورودی این دیوار سنگی و گلی در سمت راست جاده اصلی است. در چهار طرف قلعه شکاف هایی وجود دارد، پس حتما وسایل ایمنی همراه خود داشته باشید. در واقع یک ورودی قلعه در ضلع شمالی با 220 پله سنگی وجود دارد که برای رسیدن به این قسمت باید سنگ های قلعه را دور زد تا به پله فلزی ضلع شمالی آن رسید.

قلعه دهک تلفیقی از هنر معماری و طبیعت بکر است

خانه دهک تنها 20 کیلومتری جنوب هشترود است و می توان گفت فاصله چندانی با تبریز ندارد. از آنجا که این خانه بزرگ از قسمت های مختلفی مانند آب انبار، تالار، حمام و آسیاب تشکیل شده است، مسافران از دیدن آن شگفت زده شدند. این مکان تاریخی و جالب دارای زمین تپه ای است. اگر می خواهید به آن برسید، باید راه دور بروید. می گویند اتاق های قلعه ضحاک بدون سقف و مانند گودال های روباز در زمین است.

آدرس: پس از طی 120 کیلومتر در جاده تبریز به حشیرود، ادامه دهید تا به هشیرود و جزیره مراکش برسید. اکنون 14 کیلومتر دیگر را تا ایستگاه خراسانک طی کنید. فاصله این قلعه تا تبریز 1 ساعت و 23 دقیقه است.

کلیسای Mujumbar (St. Hripsime Xhamster)

کلیسای تاریخی مجمبر واقع در 30 کیلومتری تبریز و در روستای مجمبر یکی از جاذبه های شهر تبریز است. این بنای زیبا در دل دره ای سرسبز قرار گرفته و سال هاست که پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران است. این کلیسا به کلیسای سنت هریپسیما نیز معروف است.

آدرس: در جاده تبریز به مرند، پس از عبور از دشت، جاده آسفالته منتهی به روستای تاریخی مجمبر وجود دارد.

بابک محل

قدمت قلعه بابک به دوران ساسانی و اشکانی برمی‌گردد و بر فراز تپه‌ای قرار دارد. ارتفاع این قلعه از سطح دریا ۲۷۰۰ متر است و برای رسیدن به آن باید مسیر طولانی را طی کرد. این قلعه در چهار طرف دارای برجک هایی است که برای رصد استفاده می شود. علاوه بر جاذبه های طبیعی اطراف و دره زیبای قلعه بابک، ساخت قلعه یکی از جاذبه های تبریز محسوب می شود که در 50 کیلومتری شهر اهر قرار دارد.

برای رسیدن به قلعه بابک باید از 1000 پله سنگی بالا بروید، پس حتما آب، غذا و وسایل ایمنی همراه داشته باشید. بهترین زمان برای رفتن به این برج اول صبح است، زیرا پیاده روی در هوای گرم بعد از ظهر قطعا دشوار است.

آدرس: از شهرک کلیبر به سمت کوتا برانید. بعد از جاده باید ماشین را پارک کنید و از طریق دره سرسبز به سمت جاده اصلی و پله های این قلعه بروید.

قبرستان پینه شالر

پیشینه گورستان های پینه شلوار در اطراف روستاهای تبریز و شادباد مشایخ به دوران قبل از اسلام می رسد. به همین دلیل از آن به عنوان یک جاذبه بصری در اطراف تبریز یاد می کنیم. در این گورستان انواع سنگ های عجیب و غریب در انواع مختلف وجود دارد، چهره هایی که به سختی دیده می شوند. گفته می شود این مکان بسیار قدیمی است.

شایان ذکر است به دلیل نزدیکی این قبرستان به پارک عیال گلی و کوه های سهند، می توانید با انتخاب زمان مناسب در یک روز از هر سه جاذبه گردشگری تبریز دیدن کنید.

آدرس: این گورستان در 4 کیلومتری پارک ایل گلی و 6 کیلومتری جنوب تبریز در روستای شادباد مشایخ و در نزدیکی رشته کوه سهند قرار دارد.

روستای لیقوان

یکی از روستاهای نزدیک تبریز در 36 کیلومتری شهر است. لیکوان روستای زیبایی است. قرار گرفتن روستای لیکوان در دامنه کوه سهند آن را به محیطی منحصر به فرد تبدیل کرده و همه ساله پذیرای گردشگران از سراسر کشور است. خود روستا دارای زمین است اما مکان های تاریخی زیادی مانند پل حاج سالار، گورستان تاریخی و خانه سنگی روستا نیز دارد.

آدرس: این روستا در 36 کیلومتری تبریز است. برای رسیدن به این دره شگفت انگیز باید از تبریز به سمت جنوب به سمت شهر باسمنج در دامنه کوه های سهند بروید. اکنون مسیر را به سمت روستای هروی ادامه دهید و پس از عبور از هروی و براک به این روستای زیبا خواهید رسید.

غذای حیوانات خانگی آبشاری

آبشارهای زیبای تبریز بی پایان هستند. این آبشار زیبا در جاده مرند و در نزدیکی شهر ورزگان قرار دارد. ارتفاع این آبشار به 12 متر می رسد و از نقطه ای که از روستای گل اهور سرچشمه می گیرد سرچشمه می گیرد. به دلیل سفید بودن بستر سنگی نهر گل اهور به آبشار سفید نیز معروف است.

آدرس: این روستا در مسیر جاده ورزگان - خاروانه که به ماموت آقا متصل می شود، قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید پس از عبور از گردنه ماموت آقا یک جاده فرعی را طی کرد و پس از حدود پنج کیلومتر به روستای ارزیل رسید. از این روستا باید یک کیلومتر دیگر در جاده آسفالته تا آبشار پیاده روی کنید.

کوه های آلاداگلار

تپه‌های آلاداگ لار یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف تبریز با رنگ‌بندی‌های منحصربه‌فردی مانند سفید، نارنجی، قرمز و زرد است. به دلیل وجود مواد معدنی در این کوه ها، رنگ آنها به زیبایی که تصور می کنید است. گفته می شود این کوه ها حدود 15 میلیون سال قدمت دارند و از نظر زمین شناسی بسیار مهم هستند. این تپه ها در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز قرار دارند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شمال شرقی تبریز، جاده تبریز - اهر

کیله هالکوهان

یکی دیگر از جاذبه های تبریز که در اطراف این شهر قرار دارد و برای رسیدن به آنجا باید از کمربندی جاده سردی به سمت جاده ایلخچی رفت، قلعه هلاکوخان است. این قلعه بر فراز تپه ای قرار دارد. گفته می شود قدمت این قلعه به دوران ساسانیان می رسد و شباهت زیادی به قلعه بابک دارد. با توجه به صخره های فراوان اطراف این قلعه، برای بازدید از آن تجهیزات و امکانات خاصی لازم است. این قلعه در ارومیه آذربایجان شرقی قرار دارد اما از آنجایی که در 70 کیلومتری شهر تبریز و با گذر از شهر ایلاخچی قرار دارد، می توان آن را یکی از جاذبه های گردشگری این شهر نامید.

آدرس: شهرستان اسکو، بخش ایلخاچی، بخش جاجری، 2 کیلومتری جنوب روستای آق گنبد

ایلقلی درباره شاهگلی

ایلگولی به معنی دریاچه مردم و شاهگلی به معنی دریاچه پادشاه و یکی از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا است. پارک ایل گلی یکی از تفرجگاه ها و پارک های زیبای تبریز است که در ۷ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این مکان در دوره آق کویونلو آب انبار بوده و بعدها در دوره صفویه به پارک تفریحی تبدیل شده است. اما در حال حاضر به عنوان یک مجموعه توریستی و پارک شناخته شده است. دریاچه زیبای این پارک برای قایق سواری مناسب است و توسط یک زمین بازی احاطه شده است. گردشگران می توانند از هتل ها، رستوران ها و کافی شاپ های نزدیک جزیره گلی دیدن کنند. این ساختمان زیبا در وسط استخری به عمق 12 متر واقع شده است. ساختمان فوق العاده زیبایی دارد و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

آدرس: با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس یا ماشین شخصی می توان به این دریاچه زیبا رسید. اگر قصد دارید از اتوبوس برای رسیدن به ایل گلی استفاده کنید، بهتر است از مسیر 101 اتوبوس استفاده کنید. از آنجایی که در نزدیکی ایل گلی ایستگاه اتوبوس وجود دارد، می توانید با یک پیاده روی کوتاه به این دریاچه زیبا برسید. همچنین برای رسیدن با خودروی شخصی می‌توانید از بزرگراه باکری، جاده گلستان و میدان فردوسی بنا به نقطه عزیمت خود استفاده کنید.