در مورد تاریخچه ساز تنبک باید گفت که این ساز که تمبک، دمبک، دندونک یا ضرب نیز نامیده می شود یکی از قدیمی ترین سازهای کوبه ای ایرانی است. تمبک از نظر ساز سازی یک ساز چرمی است و در دسته طبل های جام قرار می گیرد. سازهای این دسته شامل سازهایی مانند دربوقای کشورهای عربی و ترکیه و ساز کلیدی افغانستان است. تنبک اخیراً توانسته پیشرفت قابل قبولی در موسیقی ایرانی داشته باشد، افراد زیادی تمایل به یادگیری تنبک داشتند و تا جایی که به عنوان یک ساز تکنوازی و مستقل مورد استفاده و پذیرش قرار گرفت.

تنباکو لالو

اولین قدم در یادگیری تنبک دانستن این نکته است که برای نواختن تنبک، نوازنده می نشیند و ساز را با دستانش در کنار سوراخ بزرگ به صورت افقی روی ران قرار می دهد. سپس نوازنده با بالا بردن دست چپ و دست راست خود به سمت راست تنبک، با انگشتان، کف دست و کف دست روی تنبک می نوازد و به قسمت های مختلف ساز مانند وسط، وسط و کناره ها ضربه می زند.

اگر صفحه تانبک را یک صفحه در نظر بگیریم، برای انگشتان مناسب باید عقربه راست در ساعت 10 و عقربه سمت چپ ساعت 1 باشد.

بنابراین وسیله نواختن تنبکه انگشتان نوازنده است و به همین دلیل نوازنده می تواند ظرافت ها و شگردهای زیادی در نوازندگی خود ایجاد کند که تکنوازی تنبک را بسیار لذت بخش می کند و جلب توجه می کند.

برای نواختن سازهای برنجی و البته سازهای دیگر، بهتر است به جای اینکه به پشتی خم کنید، لبه صندلی بنشینید.

سعی کنید بدن خود را صاف نگه دارید و قوس نداشته باشید. اما نه آنقدر سفت که به ستون فقرات آسیب برساند. با گذشت زمان شما ناخودآگاه بدن خود را در حین بازی صاف نگه می دارید.

آکوردهایی که برای نواختن تابک مانند سایر سازها استفاده می شود، آکوردهای معمول D، D، E، F، C، A و C نیستند، نت هایی برای تابک هستند و شکل های خاص خود را دارند.

این ساز برای سنین مختلف به اشکال مختلف موجود است زیرا برای در دست گرفتن و نواختن ساز باید ابعاد آن با اندازه نوازنده یکسان باشد.

جالب است که نقش تنباکو در موسیقی سنتی ایران تنها همراهی سازها و آوازها یا حفظ ریتم موسیقی نیست، به همین دلیل گروه تنباکو نوازان به ابتکار حسین تهرانی ایجاد شده است. و سایر همکارانش در 25 سال گذشته اجراهای مختلف موسیقی ارائه کرده اند.

اساس یادگیری تنبک تکنیک آن است، یادگیری این فنون برای مبتدیان در یکی دو ماه اول سخت است، بنابراین در این قسمت از توضیحات سعی کردیم تنبک را به زبان ساده آموزش دهیم.

تنبک که تمبک، دمبک، دندانک و ضرب نیز نامیده می شود، یکی از آلات موسیقی است که جزء گروه طبل کاسه ای شکل است، اما تنبک که مشابه آن است، به دلیل وجود آن در غرب بسیار ضعیف و ناشناخته است. ضعف ما تبلیغات و ما در مقایسه با داربوکا تنها ابزار ملی هستیم. چیزی که ما می آوریم ناکارآمدی است.

به همت افرادی چون حسین تهرانی سازهای تنبک در دوران معاصر به وجود آمد و می توان گفت که تنبک عضوی از کامل ترین گروه سازهای غشایی مرتبط با تکنولوژی است.

حرکت

این اکشن که به عنوان اکشن تم شناخته می شود، ابتدایی ترین صدای درام را تولید می کند. برای انجام این ضربه باید دست کنار طبل را به صورت نیم مشت درآورد تا شست در امتداد انگشتان دیگر قرار گرفته و به آنها متصل شود و سپس دست به همین ترتیب تا مرکز طبل پایین بیاید. موقعیت و سکته مغزی

به سمت عقب حرکت کنید

کیک بک صدای عمیق تر و واضح تری نسبت به سوژه تولید می کند. برای گرفتن عکس، باید لبه درام را با انگشت دوم پیدا کنید. این فعالیت کمی دشوارتر از فعالیت موضوعی است و نیاز به تمرین بیشتری دارد.

یک حرکت کوچک به سمت راست

در این حرکت تمام انگشتان دست راست و کف دست راست پوست تنبک را لمس می کنند.

حرکت میکرو سمت چپ

با یک حرکت کوچک دست چپ، چهار انگشت دست چپ (به جز انگشت شست) به آرامی به پوسته چوب طبل ضربه می زنند.

حرکت یا پلنگ را بشکنید

برای انجام حرکت شکستن یا پلنگ، رقم چهارم دست چپ و انگشت شست با هم به شکل شکسته ای به شاخ تنباک برخورد می کنند.

حرکت دست باز

این حرکت که حرکت دست باز نامیده می شود با دکمه های شماره 3 و 4 انجام می شود که نشانه های این حرکت عدد 7 و نقطه است.

یکی دیگر از تکنیک های کوبه ای

عبارت زیر می تواند مفهوم دانستن نحوه یادگیری تنبک را توضیح دهد.

استفاده از یک دست یا قسمتی از هر دو دست، مثلاً استفاده از یک یا چند انگشت یا کف دست و غیره در حالت متصل یا جدا شده و یا حتی استفاده از چنین وسایلی. صدایی که جدا از دست است، اما قدرت خود را از قسمت هایی از دست مانند مچ می گیرد و صدا تولید می کند. این تولید صدا با مالش، ضربه زدن، یا ضربه زدن بر روی پوست، چوب، یا سایر اشیاء تولید کننده صدا که در غیر این صورت به بدن متصل هستند، رخ می دهد. بنابراین، هنگام بحث در مورد یک فناوری، چهار نوع ویژگی باید در نظر گرفته شود:

چگونه صدا ایجاد کنیم

فرم چطوره

Gaiga i Teknik

استانداردهای صدا

هر یک از این 4 مورد می تواند کلاس متفاوتی را برای طبقه بندی تکنیک های تنپاک تعریف کند. برای یادگیری تنبک به آموزشگاه موسیقی در کرج مراجعه نمایید.