پروستات چیست؟

پروستات اندام کوچکی است که در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. وظیفه اصلی آن تولید مایعی است که اسپرم را تغذیه و حمل می کند. این باکتری ها مجرای ادرار (لوله ای که ادرار و اسپرم را به خارج از بدن حمل می کند) را احاطه کرده اند. با افزایش سن، پروستات می تواند بزرگ شده و مشکلاتی در ادرار ایجاد کند.

نقش اصلی پروستات چیست؟

این پا نقش مهمی در دستگاه تناسلی مردان دارد. علاوه بر تولید مایعی که اسپرم را حفظ و حمل می کند، به تنظیم pH اسپرم و محافظت از اسپرم در برابر محیط اسیدی واژن نیز کمک می کند.

مشکلات غده پروستات چیست؟

مشکلات پروستات می تواند در مردان با افزایش سن رخ دهد. البته اگر مردان به طور مرتب معاینه شوند و سبک زندگی سالم را رعایت کنند، هیچ اتفاقی برای این غده در دستگاه تناسلی نمی افتد. اما برخی از مشکلات غدد به شرح زیر است:

پروستاتیت الکترونیکی

پروستاتیت یک بیماری همراه با التهاب غده پروستات است. این یک بیماری نسبتاً شایع دستگاه تناسلی مردانه است. حدود 10 تا 15 درصد مردان علائم پروستاتیت را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند.

انواع مختلفی از پروستاتیت وجود دارد، از جمله پروستاتیت حاد باکتریایی، پروستاتیت باکتریایی مزمن، سندرم درد مزمن/مزمن لگن (CP/CPPS) و پروستاتیت التهابی بدون علامت. به طور کلی این التهاب غده باعث ناراحتی و درد در مردان می شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

پروستات خوش خیم (BPH)

وقتی از آنها پرسیده می شود که شایع ترین مشکل پروستات چیست، اکثر پزشکان می خواهند این را بگویند. BPH. این یک بیماری شایع است که با افزایش سن افراد را مبتلا می کند. هیپرپلازی خوش خیم پروستات به بزرگ شدن غده پروستات اشاره دارد که می تواند چندین علامت ادراری ایجاد کند.

همانطور که پروستات رشد می کند، می تواند به مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد) فشار بیاورد. BPH می تواند منجر به علائم مختلفی شود، مانند:

جریان ضعیف یا کند ادرار

توقف آن سخت است

اغلب گاز بگیرید، به خصوص در شب

ادرار حاد

تخلیه ناقص مثانه

عفونت های دستگاه ادراری

علت دقیق BPH به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که با تغییرات در سطح هورمون ها و افزایش سن در مردان مرتبط باشد. این سرطان نیست و سرطان پروستات رشد نمی کند، اما اگر درمان نشود، می تواند کیفیت زندگی را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات یک نوع سرطان شایع در مردان است. در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، اما با پیشرفت می‌تواند مشکلاتی در ادرار، خون در ادرار یا مایع منی، و درد یا ناراحتی در لگن یا پشت ایجاد کند.

این سرطان معمولاً با ترکیبی از معاینه رکتوم دیجیتال و آزمایش خون برای بررسی سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تشخیص داده می شود. گزینه های درمانی به مرحله و درجه سرطان بستگی دارد و ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی، شیمی درمانی یا نظارت فعال باشد. برای مردان مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد غربالگری سرطان پروستات و گزینه های درمانی صحبت کنند.

آبسه پروستات

جواب بیماری نادر پروستات چیست؟ بیایید بگوییم این دیوانه است، ما اشتباه نمی کنیم. یک بیماری نادر اما جدی ناشی از تجمع چرک در این غده است. از علل این بیماری می توان به آسیب غده پروستات یا سرطان پروستات اشاره کرد.

علائم پروستاتیت ممکن است شامل تب، لرز، درد در ناحیه تحتانی شکم یا کمر، ادرار دردناک، مشکل در ادرار کردن و اختلال نعوظ باشد. در برخی موارد ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد.

تشخیص این بیماری معمولاً با معاینه فیزیکی انجام می شود. اینها شامل آزمایش خون و مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی ترانس رکتال یا MRI است. درمان شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها برای درمان آبسه از طریق یک برش کوچک در غده پروستات است. در برخی موارد ممکن است برای برداشتن کامل آبسه به جراحی نیاز باشد.

در صورت عدم درمان، عفونت مثانه می تواند منجر به عوارض جدی مانند سپسیس، آسیب کلیه و حتی مرگ شود. اگر مشکوک به عفونت پروستات هستید، فوراً از دکتر کیوان آقامحمدپور کمک بگیرید.


سنگ پروستات

سنگ های پروستات رسوبات معدنی کوچک و سختی هستند که در غده پروستات تشکیل می شوند. آنها یک بیماری نسبتا شایع هستند، به ویژه در مردان بالای 50 سال. چه چیزی باعث ایجاد سنگ پروستات می شود؟

علت دقیق سنگ های پروستات ناشناخته است. اما ممکن است مربوط به پروستاتیت مزمن باشد. (التهاب پروستات) عفونت دستگاه ادراری یا انسداد مجرای پروستات مردانی که پروستات بزرگ شده یا جراحی پروستات انجام داده اند نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به سنگ پروستات هستند.

سنگ های پروستات ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و اغلب به طور اتفاقی در طول تصویربرداری یا معاینه پروستات کشف می شوند. با این حال، در برخی موارد ممکن است ناراحتی یا درد در ناحیه لگن، مشکل در ادرار کردن یا خون در مایع منی رخ دهد.

گزینه های درمانی برای سنگ پروستات چیست؟

برای سنگ های این غدد بستگی به اندازه و محل آنها دارد. سنگ های کوچک نیازی به درمان ندارند و به طور طبیعی از بین می روند. ممکن است برای برداشتن سنگ های بزرگ جراحی لازم باشد. در برخی موارد، ممکن است دارو برای کمک به حل شدن سنگ تجویز شود. اقدامات پیشگیرانه شامل حفظ سلامت پروستات، هیدراته ماندن و درمان فوری عفونت های دستگاه ادراری است.