سیستم مه‌پاشی طیور چگونه بر شرایط محیطی مرغداری‌ها تأثیر می‌گذارد؟ این سوالی است که تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. تاثیر پیشرفت فنی بر صنایع موجود به ویژه دامداری و طیور بر کسی پوشیده نیست. شاید فکر می کنید کارآمدتر شدن صنعت دام و طیور با پیشرفت های فناوری مهم است یا خیر؟ اما بهتر است بدانیم حوزه دام و طیور یکی از حوزه‌های مرتبط با موجودات زنده است و حفظ سلامت و بهبود شرایط محیطی حیوانات بسیار حساس است. این مشکل باعث شد تا در این مناطق از سیستم های مختلفی مانند مه استفاده کنند.

مزایای سیستم مرطوب کننده پرنده چیست؟

لازمه فعالیت در صنعت دام و طیور، فراهم آوردن شرایط محیطی است. فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی دام و کنترل سطح کیفی سلامت آنها یکی از شرایط محیطی لازم برای پرورش دام و طیور است. در حال حاضر برای بهبود این شرایط تجهیزات صنعتی زیادی تولید شده است که تاثیر بسزایی در شرایط زندگی حیوانات دارد. سیستم های مه پاش طیور یکی از تجهیزاتی است که مرغداری ها برای پرورش طیور باید از آن استفاده کنند.

با توجه به اینکه اغلب مرغداری ها در خارج از شهر ایجاد می شوند و در این مناطق دمای هوا بیشتر از سایر نقاط شهر است، استفاده از تجهیزاتی برای ایجاد تعادل حرارتی مناسب است. نکته مهم اینکه تعداد پرندگان در محیط های بسته و کوچک نیز باعث افزایش دمای محیط می شود. به طور کلی حفظ تعادل حرارتی در محیط از گرم شدن بیش از حد طیور و افزایش تلفات مرغ جلوگیری می کند.

مرغ صنعتی شامل چه اقلامی می شود؟

سیستم های مه پاش مانند سایر سیستم ها دارای اجزا و لوازم جانبی زیادی هستند. عملکرد و کارایی این سیستم تحت تاثیر اجزای مختلف آن است و می توان آن را به دسته های زیر تقسیم کرد:

لوله ها

مشابه سیستم های مه پاش گلخانه ها و دام ها، لوله های مورد استفاده در سیستم های مه پاش مرغداری از پلی استایرن و پلی آمید ساخته شده اند.

گوشت گاو

برای تولید طیور از پمپ های پرسرعت ایتالیایی استفاده می شود.

یک ماشین

موتور استفاده شده در این سیستم از نوع ایتالیایی می باشد. البته در برخی موارد از تبریز موتوژن استفاده می کنند.

پایه و آرمیچر

اتصالات یا اتصالات سیمی در سیستم های بخار طیور استفاده می شود. به طور کلی جنس پایه و محل اتصال بستگی به نوع لوله دارد مثلا اگر لوله ها پلی آمیدی باشند از اتصالات فیتینگ استفاده می شود. در ضمن اتصال مناسب برای شیر پرس اتصال رزوه ای می باشد.

سود

نازل ها یکی دیگر از دستگاه های مه پاش صنعتی طیور محسوب می شوند. نازل ها معمولا از فولاد ساخته می شوند و در اندازه های 20، 30، 40 و 50 میکرون هستند. از آنجایی که مرغداری ها از مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن میکروب ها و ویروس ها استفاده می کنند، نازل های بزرگتر بهتر عمل می کنند.

منبع آب آشامیدنی

بهتر است به سختی آب و نحوه تمیز کردن آن توجه کنید. این به بهبود عملکرد سیستم کمک می کند.

مزایای استفاده از سیستم بخارپز طیور چیست؟

مزایای استفاده از روش های پرورش طیور عبارتند از:
https://ghandpahlu.com/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%85%d9%87-%d9%be%d8%a7%d8%b4-%d9%85%d8%b1%d8%ba%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d9%86-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%b4%d8%b1.p166646دمای محیط را تا حد قابل قبولی کاهش دهید

در طول رشد جوجه ها رطوبت لازم را تامین کنید

امکان استفاده از مواد ضدعفونی کننده

از انتقال انواع بیماری ها و ویروس ها جلوگیری کنید

مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهید

فضایی شبیه به محیط ایجاد کنید

هیچ رطوبتی در سالن وجود ندارد.

از تجمع گرد و غبار و کثیفی جلوگیری می کند

تخریب محیط زیست

تاثیر بر بهبود فرآیند تخم گذاری

افزایش وزن سریع جوجه ها

کاهش میزان مرگ و میر

باید از مه پاش مرغ استفاده شود

همانطور که می دانید برای کنترل دما در مرغداری ها از سیستم های مه پاش استفاده می شود. دما و شرایط مناسب از مهمترین عوامل موثر بر روند رشد جوجه ها می باشد. بنابراین استفاده از سیستمی که بتواند دمای محیط را کنترل کند بسیار مهم است. دما و شرایط محیطی می تواند تأثیر عمده ای بر کیفیت گوشت طیور و تغذیه آنها داشته باشد. همچنین دمای بالا در جو باعث شیوع بیماری ها می شود. بیماری هایی که آسیب زیادی به سلامتی شما وارد می کنند.

همچنین تعداد زیاد جوجه ها و جمع شدن آنها در یک منطقه کوچک باعث ایجاد ریزگرده های زیادی در هوا می شود. این مشکل باعث افزایش گرد و غبار در هوا شده و این گرد و غبار یکی از مهم ترین عوامل بیماری زا است. گرده های موجود در هوا مشکلات زیادی را برای سلامت و کیفیت مرغداری ایجاد می کند. خوشبختانه سیستم های مه پاش در مرغداری ها قادرند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و محیطی مناسب برای رشد جوجه ها ایجاد کنند.

اهمیت سیستم مه پاش طیور در ارتقای سطح کیفی مرغداری

سیستم های مه پاش مرغداری با کاهش بو در مرغداری ها، سلامت و کیفیت محیط مرغ را بهبود می بخشد. با توجه به تعداد زیاد جوجه ها، بوی بد محیط بسیار آزاردهنده است و در مرغداری ها بهتر است از سیستم مه پاش برای بهبود کیفیت وضعیت اتاق و کنترل بوی مرغ استفاده شود. در مجموع این سیستم ها تاثیر بسزایی در ارتقای سطح کیفی مرغداری ها دارند.