ابتدا اجازه دهید کمی در مورد فولاد بدانیم. این ساختار به دلیل ترکیب شیمیایی خاص خود دارای خواص مکانیکی منحصر به فردی است. ورق فولادی مهفا به دلیل دارا بودن مقاومت در برابر خوردگی در بین مهندسان این رشته بسیار محبوب است. این نوع برگ از ترکیبات شیمیایی زیر تشکیل شده است.

محتوای آهن بالا، بیش از 1.2٪ کربن و برخی عناصر کروم، نیکل و مولیبدن. ترکیب کروم و نیکل باعث غیرفعال شدن این نوع ورق فولادی می شود.لازم به ذکر است که وجود مولیبدن در ترکیب شیمیایی این فلز نیز آن را در برابر خوردگی به ویژه در محیط اسیدی کاهنده بسیار مقاوم می کند.

افزایش قیمت ورق فولادی به افزایش درصد کروم و مولیبدن آلیاژ بستگی دارد و با افزایش و کاهش این عناصر شیمیایی قیمت ورق فولادی افزایش می یابد. علاوه بر این، این صفحات دارای ترکیبات شیمیایی متفاوت برای شرایط عملیاتی مختلف هستند. به عنوان مثال از این نوع پانل ها در دسته لوازم خانگی و آشپزخانه و در صنعت پزشکی استفاده می شود.

در محیط های خورنده بیشتر از ورق های فولادی استفاده می شود. (فرآیند تولید ورق فولادی طولانی است، پس از تعیین ترکیب شیمیایی آن در کوره های مخصوص این نوع فولاد، ورق های نازک آن در 7 مرحله نورد می شوند.)

ورق فولادی تزئینی چیست؟

یکی از انواع ورق های استیل، ورق های استیل تزئینی می باشد. این نوع صفحات ضد زنگ هستند. از ویژگی های این نوع ورق فولادی می توان به براقیت، زیبایی، سطح صیقلی و مقاومت در برابر خوردگی بالا اشاره کرد. در بازار ورق های فولادی مانند ورق های گالوانیزه به صورت رول و ورق موجود است.

ورق های گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. بنابراین این سوال پیش می آید که تفاوت ورق گالوانیزه با ورق فولادی چیست؟

یکی از محصولات تخت فولادی ورق گالوانیزه است که روی سطح آن با چند میلی متر روکش فلز روی پوشانده شده است اما در ترکیب شیمیایی ورق فولادی از فلزات گرانبهایی مانند کروم، مولیبدن و نیکل استفاده شده است.

ورق های فلزی تزیینی در سایزها و ابعاد مختلف در بازار موجود است و سطح آنها صاف و صیقلی بوده و تعداد زیادی از آنها کوچک است.

کیفیت این نوع ورق استیل دکوراتیو با توانایی آنها در حفظ دوام در هنگام استفاده در شرایط خورنده تعیین می شود.