یک چاپگر جوهرافشان مزایا و معایب خود را دارد و می توان گفت که مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان مختلف را می توان بر اساس عوامل مختلفی دانست. بنابراین، در اینجا به نکات مختلفی در این مورد می پردازیم و بررسی های لازم را در مورد چاپگرهای جوهرافشان انجام می دهیم.

پرینتر جوهر افشان یک سخت افزار جانبی کامپیوتر است که می تواند به صورت بی سیم یا سیم به یک سیستم کامپیوتری متصل شود. چاپگرهای جوهرافشان بیشتر در منازل و ادارات کوچک استفاده می شود. زیرا با توجه به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان می توانند چندین کار اساسی مانند چاپ، اسکن، کپی و ... را انجام دهند.

چاپگر جوهر افشان که به عنوان چاپگر سر چاپ یا چاپگر DOD نیز شناخته می شود. تصاویر یا متن با رها کردن قطرات جوهر از مجموعه‌ای از موش‌ها روی رسانه ایجاد می‌شوند. تصویر را می توان بر روی هر نوع کاغذ، حتی مقوا، پلاستیک، فلز و غیره ساخت. کاربردهای مختلف در این زمینه مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان را نیز به همراه دارد که از زوایای بسیاری قابل تحلیل است.

مکانیسم کار چاپگر جوهر افشان

علت اصلی مشکلات چاپگر جوهر افشان خشک شدن جوهر در نازل های هد چاپ است. در نتیجه، ذرات رنگدانه و جوهر خشک می‌شوند و بلوک‌های جامد و سخت‌شده تشکیل می‌دهند که کانال‌های ریز جوهر را مسدود می‌کنند. به همین دلیل، قطرات جوهر نه یا دور از محل اصلی خود روی کاغذ می ریزند.

چاپگرهای جوهر افشان سعی می کنند با بستن نازل های سر چاپ در زمانی که چاپگر استفاده نمی شود از این مشکل جلوگیری کنند. با این حال، در بسیاری از چاپگرها، سوراخ‌های نازل هد چاپ به‌درستی بسته نشده‌اند و باعث می‌شوند رطوبت در هوا تبخیر شود و در نهایت جوهر خشک شود.

برای حل این مشکل، اکثر چاپگرهای جوهر افشان نوعی مکانیسم تمیز کردن دارند. این مکانیسم معمولاً از یک اسکاج یا اسکاج استفاده می کند که سطح هد چاپ را در زمان بیکاری پاک می کند. برخی از مدل ها حتی از سیستم خلاء استفاده می کنند که جوهر را از سطح هد چاپ می مکد.

اما همه این روش های تمیز کردن یک ویژگی مشترک دارند. هنگام تمیز کردن هد چاپگر از جوهر زیادی استفاده می کنند. اگر به ندرت از چاپگر جوهر افشان استفاده می شود، قبل از چاپ باید مرتباً تمیز شود که باعث هدر رفتن جوهر زیادی می شود. این را می توان در مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان نیز در نظر گرفت.

حداکثر اندازه چاپ چاپگر

اگرچه این سیستم ها برای کارهای چاپی کوتاه مدت به خوبی کار می کنند، اما برای کارهای چاپی طولانی مدت کمتر موثر خواهد بود.

با توجه به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان، این چاپگرها اغلب کندتر از پرینترهای لیزری هستند و از طرفی اغلب جوهر رنگی را حتی با چاپ تنها یک برگ متن نیز هدر می دهند. برای استفاده. در نتیجه، هزینه هر صفحه برای چاپگرهای جوهرافشان معمولاً گرانتر از چاپگرهای لیزری است.

مقرون به صرفه بودن، انعطاف پذیری و سایر مزایای چاپگرهای جوهرافشان آوافرهنگ

مقرون به صرفه بودن یکی از مزیت های اصلی پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری است. اکثر پرینترهای جوهرافشان ارزان و آسان برای استفاده هستند. آنها بسیار ارزان در دسترس هستند. از سوی دیگر، پرینترهای جوهرافشان از پرینترهای لیزری تطبیق پذیرتر هستند. زیرا تقریباً روی هر نوع ماده ای می توانند چاپ کنند.

یکی دیگر از مزیت های چاپگرهای رنگی این است که در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می شوند. چاپگرهای خانگی معمولا کوچکتر و سبکتر از چاپگرهای اداری هستند. مدل های صنعتی به طور کلی بزرگتر از مدل های تجاری هستند. این بدان معنی است که یک چاپگر خانگی می تواند بسیار کوچک باشد.

اما مدل صنعتی ممکن است سرعت یا وضوح چاپ بالاتری داشته باشد. یکی دیگر از مزایای پرینترهای جوهرافشان موفقیت آنها در چاپ عکس است. به خصوص وقتی صحبت از عکس های رنگی و عکس های براق می شود. چاپگرهای عکس با فناوری جوهرافشان و کاغذ عکس مخصوص، بهتر از چاپگرهای لیزری عمل می کنند.

در نهایت، چاپگرهای جوهرافشان مانند سایر فرآیندهای چاپ از مواد شیمیایی خطرناک استفاده نمی کنند و از نظر سلامت و ایمنی ایمن تر می شوند. به عنوان مثال، پرینترهای لیزری اغلب مقادیر زیادی گرد و غبار از تونر تولید می کنند.

چاپگر جوهر افشان چیست؟

امروزه چاپگرها به بخش مهمی از تجارت تبدیل شده اند. اسناد آنلاین و همچنین گزینه های آفلاین زیادی وجود دارد که ممکن است نیاز به چاپ آنها داشته باشید. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست نوعی چاپگر هستند که تعداد زیادی نقطه جوهر روی کاغذ تولید می کنند.

بسته به قابلیت ها و مزایا و معایب چاپگرهای جوهرافشان، مجموعه های مختلفی از چاپگرهای جوهرافشان وجود دارد.

کاربردهای پرینترهای جوهرافشان

امروزه چاپگرهای جوهرافشان به عنوان دستگاه های چند منظوره با قابلیت اسکن، چاپ و کپی عمل می کنند. این دستگاه ها از کارتریج های حاوی جوهر برای چاپ استفاده می کنند. چاپگرهای جوهرافشان در سال های اخیر از نظر سرعت و کیفیت بهبود یافته اند.

اگرچه پرینترهای لیزری در محیط های کاری ترجیح داده می شوند. هنوز هم شرکت هایی وجود دارند که از چاپگرهای جوهرافشان استفاده می کنند. بسته به سطح کاری خود می توانید مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان را مشاهده کرده و آنها را خریداری کنید.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

تولیدکنندگان چاپگر از دو فناوری برای تولید پرینترهای جوهرافشان استفاده می کنند. در زیر هر کدام توضیح داده شده است.

فوم حرارتی

پیزوالکتریک

حباب حرارتی: این روش توسط Canon و HP استفاده می شود. در این فناوری گرما توسط مقاومت های کوچک تولید می شود که سپس جوهر را تبخیر کرده و حباب هایی را ایجاد می کند. هنگامی که حباب تمام می شود، مقدار کمی جوهر از نازل به سطح خارج می شود و با فرو ریختن حباب خلاء ایجاد می کند. چاپگر جوهر بیشتری را از طریق کارتریج به سر چاپ می رساند. این هد چاپ شامل 300 تا 600 نازل کوچک است و تمام نازل ها به طور همزمان قطرات رها می کنند.

پیزوالکتریک: اپسون این فناوری را اختراع کرد و برای این منظور از کریستال های پیزوالکتریک استفاده می کند. در پشت مخزن جوهر هر نازل کریستال هایی وجود دارد. کریستال مقدار کمی بار الکتریکی دریافت می کند و می لرزد. در حالی که کریستال به سمت داخل می لرزد، می توان مقدار کمی جوهر را از نازل خارج کرد. هنگامی که نازل به سمت بیرون می چرخد، جوهر بیشتری را به داخل مخزن می کشد تا جوهر خارج شده را دوباره پر کند.

قطعات پرینتر جوهر افشان با عملکرد آنها

چندین بخش داخلی چاپگر جوهر افشان وجود دارد که به شما امکان می دهد به راحتی چاپ کنید. در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

هد چاپ: این قسمت اصلی یک چاپگر جوهرافشان است. این به این دلیل است که این هد چاپ دارای یک سری نازل است که قطرات جوهر را روی کاغذی که قرار است چاپ شود می‌پاشند.

کارتریج جوهر: کارتریج جوهر مورد استفاده بستگی به مدل و مدل چاپگر جوهر افشان دارد. کارتریج های جوهر در چندین ترکیب از جمله کارتریج های مشکی و رنگی جداگانه و رنگی و مشکی در یک کارتریج موجود هستند.

موتور پله ای: یک موتور پله ای به هد چاپ اجازه می دهد تا در سراسر صفحه به جلو و عقب حرکت کند.

چرخ دنده های پلاستیکی: چرخ دنده های پلاستیکی توسط یک موتور پله ای الکتریکی به حرکت در می آیند در حالی که می توانند غلتک ها را هنگام عبور صفحه از چاپگر بچرخانند.

تسمه: تسمه چاپگر جوهرافشان به شما امکان می دهد هد چاپ را به استپر موتور متصل کنید.

نوار تثبیت کننده: نوار تثبیت به هد چاپ کمک می کند تا مطمئن شود که عملیات دقیق و کنترل شده است.

چرخ های میخ دار. چرخ‌های میخ‌دار در جلوی چاپگر قرار گرفته‌اند و به آن اجازه می‌دهند صفحه را نصب کرده و برای مدت کوتاهی آن را بچرخانند.

غلتک های پلاستیکی و لاستیکی: این غلتک ها به چسبندگی کاغذ کمک می کنند.