به نظر میرسد در شرایط کنونی سی و سه پل مانده و حوض خشک شدهاش که ادمها هم این روزها بر سرش هوار شدهاند و او نمیداند کدام طرف را راضی کند! از طرفی در مرکز شهر واقع شده و شرایط مناسبی برای دسترسی عموم مردم دارد. همچنین در فصل پاییز و زمستان، بازدید از ساعت 16 تا 19 آزاد است. تا همین چند سال پیش پناهنده یک کافه کوچک در دل بازار بود که خوشمزهترین عدسیهای یزد را میفروخت و از صبح خیلی زود بازاریهای یزد صبحانه خود را در این طباخی میخوردند. اگر به دنبال یک سوغاتی ناب و به یادماندنی از یزد هستید، حتما سری به بازار مسگرها بزنید. آنها با گردآمدن به دور آتش، به خصوص در یک فروردین به دعا و نیایش با خدا می پردازند و از خدای خود خوبی و نیکی در سال جدید را طلب می کنند. زرتشتیان آتش مقدس را در اتاقی در مرکز ساختمان قرار دادهاند تا از تابش نور خورشید دور بماند. به همین دلیل در مناطق گرم و خشک، وجود نمازخانه ای بزرگ و خنک(شبستان) ضرورت داشت که این نیاز در نهایت به طراحی و ساخت اتاقک های گنبدی شکل نسبتا بزرگ با روزنه های بسیار کمبرای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید منجر شده است.

پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت ، قزوین آتشکدهها در هر مکان و منطقهای در ایران باستان به دلیل وجود عنصر نور و گرما در آن، مقدس و قابل احترام تلقی میشدند و یکی از دلایل مهم تجمع انسانها در شهرها شمرده میشدند. برای تحلیل تورش نقطه شروع از متغیر گروه پرسشنامه به صورت مجازی استفاده گردید. در آن زمان، پادشاه برای ثابت کردن حسن نیت خود، زمینهایی را در حاشیه زایندهرود به آنها هدیه کرد. یکی از آداب خاصی که هنگام بازدید از آتش باید رعایت شود این است که هرگز نباید به آن دمید و آلودهاش کرد. یکی از اماکن مرتبط با زرتشتیان آتشکده آنان است . دراین محل آتش مقدس که برای زرتشتیان مقدس میباشد و دارنده قدمتی یک سری ساله بوده و می بایست همیشه روشن نگهداشته شود مراقبت و از آن حفظ می شود . در ایران قدیم و در هر محله، مکانی برای ایجاد آتش و نگهداری از آن در نظر گرفته میشده و افراد برای آوردن آتش به محل زندگی خود، به این مکان مراجعه میکردهاند. تا بعدها نیز این خانه همچنان به دست افراد اعیاننشین بود. پس اگر به دنیای زیر آب علاقه دارید، فرصت مطالعه این پنل ها را از دست ندهید تا با دنیای مرموز زیر آب بیشتر آشنا شوید. این تالار هماکنون نمایشگاهی از تصاویر مراسم مذهبی نمازخوانی پیروان زرتشت، رسم سدرهپوشی زرتشتیان، ماکتهای انسانی پوشیدهشده از لباسهای آیینی و کتابهای نفیس اوستا است. نزدیک ترین هتل به آتشکده زرتشتیان، هتل ارگ جدید می باشد که می توانید به راحتی به آتشکده مراجعه کنید. آب انبار پنج بادگیر ( ستی فاطمه): این آب انبار در ضلع شمالی میدان و در در کوچه شیخ اسداله قرار دارد و در دوره صفوی به دستور ستی فاطمه خاتون،همسر امیر جلال الدین چخماق شامی (حاکم وقت یزد)، برای استفاده ی مردم احداث شده است. برای رسیدن به آتشکده بهرام به سمت بلوار شهید منتظر قائم شهر یزد حرکت کنید و بعد از آن به خیابان آیتالله کاشانی وارد شوید.

فضای داخلی این آتشکده به این صورت است که پس از وارد شدن با حیاطی بزرگ روبرو می شویم که اطراف آن با درختان سرو و کاج بلند پوشیده شده است. ایوان مسجد نیز زیباییهای منحصر به فردی دارد که در فضای بزرگ و مستطیل شکل آن خودنمایی میکند. مسجد جامع یزد واقع در ضلع غربی خیابان امامخمینی شهر یزد از دیگر جاهای دیدنی است که در اطراف آتشکده ورهرام قرار دارد. آتش ورهرام در وسط آتشکده در سطحی بالاتر از زمین قرار دارد. طراحان و استادکاران نیز دیوارهای داخلی را با تصاویری از زرتشت و جملههایی برگرفته از کتاب مقدس اوستا، بسیار زیبا و هنرمندانه تزیین کردهاند. در حال حاضر اتاقهای ضلع شمالی کاملا بافت 300 سال پیش خود را حفظ کردهاند. آتش این آتشکده در واقع فروزه ای از آتش آتشکده کاریان در لارستان می باشد که بعد از شروع جنگ در این منطقه به شهر عقدا برده شد و 700 سال در آن منطقه و سپس 300 سال دیگر در اردکان در روستای ترک آباد نگهداری و سپس بعد از این سیر طولانی به یزد برده شد. آتش ورهرام یا بهرام از آتش آتشکده کاریان در لارستان به عقدای یزد آورده شد و نزدیک ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد پس از آن آتش، در سال ۵۲۲ خورشیدی (۱۱۷۴ میلادی) از عقدا به اردکان (روستای ترک آباد) برده شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در ترک آباد نگهداری شد. آتشکده ورهرام در سال 1313 در یزد به عنوان عبادتگاه زرتشتیان ساخته شد. آدابی که هنگام ورود به آتشکده باید در نظر داشته باشید این است که قداست آتشکده بهرام یزد را مثل قداست مسجد برای ما مسلمانان بدانید. جالب است بدانید که استخر چهلستون از دو بخش تشکیل شده که قسمت اصلی آن در مقابل بخش ورودی عمارت و بخش دیگر آن در پشت عمارت واقع شده است.

این فروشگاه پس از گذشت 60 سال به عنوان فروشگاه مرکزی ترمه رضایی همچنان در حال فعالیت و خدمت رسانی به مشتریان گرامی و وفادار خود می باشد. در زمانی که شاه عباس دستور عقبنشینی در جنگ با عثمانیها را داد، از ارمنستان گذشت و بخشهای زیادی از مسیر پشت سرش را خراب میکرد تا عثمانیها نتوانند بیشتر از حد خاصی پیشروی کنند. بدنه این بنا یک چهار ضلعی است، با گنبدی که بر روی یک هشت ضلعی قرار گرفته، همین نشان دهنده هوش و ذکاوت بالای معماران ایران باستان است؛ چرا که بعد از گذشت هزاران سال هنوز هم به همان شکل گذشته بر پا و با شکوه است. در نهایت 18 ستون از ایوان کاخ برپا شد و سقف چوبی بر روی آن نصب شد. همچنین، به دستور وی روی کتیبه بالای سر در ورودی، حدیث “انا مدینه العلم و علی بابها” از پیامبر اعظم نوشته میشود و 110 توپ جنگی (جمع حروف ابجد علی، عدد 110 میباشد) در مقابل کاخ قرار داده میشود. الواح مقدس متعلق به سال 935 هجری قمری است و هر یک از آن ها نیز 55 سانتی متر طول و 52 سانتی متر عرض دارند و در فاصله کمی از سطح زمین قرار گرفته اند. پاورپوینت مسجد جامع یزد دارای 71 اسلاید کامل با تصاویر مربوط به مسجد وتوضیحات بخصوص می باشد.برخی از محققان نظیر پروفسر ویلبر معتقدند که اجرای هر طرح معماری به سه عنصر اجتماعی بستگی دارد.اول جامعه ای که به آن طرح نیازمند است؛ دوم شخص یا اشخاصی که از اجرای طرح حمایت می کنندو هزینه مالی آن را متعهد می شوند؛ سوم معمار یا استاد کارانی که طرح را اجرا می کنند.وب سایت معماری نوین ارچ ارائه دهنده پروژه معماری و پاورپوینت معماری دروس دانشگاهی درتمامی مقاطع تحصیلی می باشد.پروژه های مورد نظر خود را از فروشگاه معماری با بیشترین تخفیف وبالاترین کیفیت دریافت کنید.

قرار گرفتن حوض در کنار آتشکده فقط جنبه زیبایی ندارد، بلکه از اعتقادات زرتشتیان نشات میگیرد. ساخت این حوض هم ریشه در باور زرتشتیان دارد که اعتقاد داشتند باید آب و آتش در کنار یکدیگر قرار داشته باشد. استخر مقابل عمارت به طول ۱۱۰ متر و عرض 16 متر اکنون هم طراوت و زیبایی خاصی به این کاخ می دهد و جهش آب در حوض میان تالار از دهان چهار شیری که در چهار گوشه حوض قرار دارند و فواره های سنگی مسیر جوی کوچک اطراف کاخ، صفای مخصوصی به این قصر داده است. بالای سر در ورودی ساختمان اصلی، نقشی از فروهر سنگ کاری شده است و در اطراف این ورودی نیز ستون های بلند سنگی قرار دارد. میدان عتیق یا میدان کهنه یا سبزه میدان که امروزه با نام میدان امام علی شناخته میشود، جاذبهای تاریخی در مرکز شهر اصفهان است که چهارفضای اصلی شامل مجموعه میدان اصلی، جلوخان مسجد جامع، مجموعه زیرگذرها و پارکینگ و پیرامون میدان را دربرمیگیرد. اما بنای کنونی مسجد مربوط به دوران حکومت “آل مظفر” در قرن هشتم و نهم هـ. ساخت و تکمیل مسجد جامع یزد در طول یک قرن و در دوران های مختلف تاریخی انجام شده است که از مهم ترین آنها میتوان به سلطنت ایلخانی، صفویان، حکومت تیموریان، فرمانروایی آل مظفر و قاجاریان اشاره کرد.

برای معرفی جاذبه های گردشگری یزد، آتشکده ورهرام را ابتدا انتخاب کردیم و به تدریج تمامی جاذبههای تاریخی و طبیعی این شهر را معرفی خواهیم کرد. اگر بخواهیم سبک معماری خانه دهدشتی اصفهان را به صورت دقیق تر بیان کنیم باید بگوییم در ابتدا به یک راهرو ساخته شده از چوب وارد می شوید و بعد از اینکه آن را پشت سر گذاشتید به حیاط خانه می رسید که یک حوض با چندین باغچه زیبا درون آن ساخته شده و عمارت هم به صورت مستطیل شکل در اطراف حیاط بنا شده است. در ابتدا در محلهای به نام «خلف خان علی» یکی از موبدان بزرگ به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» از آتش نگهداری میکرد. بازدیدکنندگان می توانند آتش را از پشت دیواری شیشه ای ببینند. سازه کاخ دارای هندسه ای هشت ضلعی است که چهر نمای اصلی دارد اگرچه شکلی قرینه دراد، اما هیچ دو دیواری از آن ویژگی های مشابهی ندارند! ورود به این آتشکده آداب خاصی دارد از جمله اینکه با لباس تمیز و در حد امکان روشن مراجعه کنیم چرا که رنگ روشن نشانی از پاکیزگی می باشد. برای ورود به آتشکده ورهرام مانند هر مکان مقدس دیگر باید آداب و رسوم خاصی همچون پاکیزگی بدن و لباس رعایت شود. آتشکده بهرام یزد یادگاری از پیروان باایمان آیین زرتشت است که تا پای جان برای حفظ آتش مقدس ورهرام تلاش کردند. مسعود صرامی، متولد سوم فروردین سال ۱۳۳۶ در یکی از خیابانهای قدیمی اصفهان و فارغالتحصیل رشته برق از هنرستان شمس اصفهان است. البته در گفتار به جای «اَوْ»، «اُ» شنیده می شود. در این نوشتار می کوشیم تا سبک نوین و بی بدیلی را که در عرصۀ معماری ارمنی پدید آمده و ریشه در فرهنگ والای جلفای قدیم دارد، به اختصار معرفی کنیم. این آتش همچنین باعث گردهمایی مردم میشد و یکی از عواملی بود که باعث میشد تا جشنها و مراسم آئين زرتشت بیشتر در این مکانها، برگزار شود.

از آنجا که آتش نماد پاکی است، این آتشکده اهمیت بالایی دارد. سی و سه پل به پل الله وردی خان (سازنده پل) یا پل جلفا هم معروف است و در حال حاضر مهمترین نماد و از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان است. یزد نماد یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران می باشد که در دل کویر جای گرفته است. از طرفی دیگر، برخی از صاحبنظران بر این عقیده بودند که نامگذاری این مجموعه، برگرفته از نام قبیله شاهی پارسیان است. نام برخی از هتل های یزد شامل: هتل داد یزد، هتل ارگ جدید، هتل پارسیان صفائیه، هتل باغ مشیرالممالک می باشد که می توانید برای اقامت در یزد به آنجا مراجعه کنید. هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان: هتل چهار ستاره پارسیان عالی قاپو در خیابان شمس آبادی، انتهای خیابان عباس آباد، خیابان چهار باغ عباسی در سمت چپ واقع شده است. آتشکده بهرام یزد که با نامهای آتشکده ورهرام و خانه زرتشتیان یزد نیز شناخته میشود، در خیابان آیت الله کاشانی یزد واقع شده است. پس از ساختن آتشکده در سال 1313 آنش ورهرام به درون آتشکده برده شد. شهر یزد یکی از شهرهای پرجاذبه و پر رمز و راز ایران است. برای اطلاعات بیشتر درباره حمل و نقل عمومی یزد، میتوانید راهنمای سفر به یزد را مطالعه کنید.

البته ساعات بازدید در فصول مختلف سال، تعطیلات، ماه رمضان و ایام نوروز متفاوت است و بهتر است قبل از مراجعه، از اینستاگرام مجموعه اطلاعات دقیق کسب کنید یا با آنها تماس بگیرید.منبع عکس: اینستاگرام آکواریوم اصفهان. قسمت بعدی اطلاعات مورد نیاز، به منظور برآورد تمایل به پرداخت، به صورت میدانی تهیه شده است. برخی تاریخدانان و پژوهشگران در نوشته های خود در مورد علت ساخت این بنا نوشته اند که شاه سلیمان، هشت بهشت را برای اقامت هشت سوگلی حرم پادشاه ساخته و 4 نفر از آنها را در طبقه همکف و 4 نفر دیگر را در طبقه اول جای داده بود. روش دوم که بیشتر در مورد نقوش اسمائی، متبرکه و دعایی بکار رفته است، حکاکی روی گچ می باشد. هر طبقه از عمارت تزیینات مخصوصی داشته و ردپای هنر ایرانی از گچ کاریها و نقاشیها در آن مشهود است. سی و سه پل اصفهان که از ۳۰۰ متر طول و ۱۴ متر عرض، برخوردار است از مصالحی همچون سنگ، آجر، ملات، ساروج و گچ ساخته شده است. جمعیت مردم یزد امروز نه تنها حسینیه امیرچخماق و این میدان بزرگ را پر کرده بود بلکه خیابان قیام و خیابان امام (ره) نیز مملو از جمعیت بود، جمعیتی که به عشق سردار سلیمانی اجتماع کرده بودند. و در تقاطع خیابان پاک نژاد به سمت چپ بپیچید و این خیابان را تا میدان قیام مستقیم بروید.

از میدان قیام میتوان گنبد و گلدستههای مسجد جامع اصفهان را مشاهده کرد. وبلاگ آرندرتور قصد دارد به تدریج تمام جاذبه های مشهور این شهر باستانی را به شما معرفی خواهیم کرد. در این سفر مجازی فاینداتور قصد داریم شما را بیشتر با باغهای ایرانی جذاب و دوستداشتنی آشنا کنیم. حتماً شما هم خاطراتی از سفر خود به یزد و آشنایی با آیین زتشت دارید. در ادامه نقاشیهای قدیمی زرتشت، نقاشیخطهایی چشمنواز از کتاب اوستا و تزیینات مخصوص نیایشگاه، فضای داخلی آتشکده بهرام یزد را آراستهاند. همچنین مراسم خاج شویان نیز در زمان صفوی، در محل این پل صورت می گرفته است که مخصوص به ارمنی های آن دوران بوده و توسط این اشخاص انجام می شود. پس از گذر از این نمایشگاه به محل آبانبار نزدیک میشوید که برای ورود به آن باید از چند پله پایین بروید. آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتیان ساکن شهر یزد میباشد. خانه کسرا یزد نیز از آثار بهجامانده از دوران قاجار است که سه بخش دیدنی کتابخانه، بازار صنایع دستی و شربتخانه را در درون خود دارد. در شرق میدان امیر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد که این بازار از بناهای نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی است. پیشنهاد میکنیم بازدید از این مسجد با معماری تماشایی و چشمنواز را از دست ندهید. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند بیمارستان خورشید، مسجد جامع عباسی، موزه عصارخانه شاهی و بازار مسگرها و همچنین میدان نقش جهان، بریانی نقش جهان، کافه میدون، هتل جام فیروزه و دانشگاه هنر اصفهان قرار گرفته است. این بازار سرپوشیده با طول 8 کیلومتر بزرگترین بازار سرپوشیده نقش جهان است. یاد کردیم، در طول یک قرن و اندی، در برابر باد و باران و حوادث، دچار خرابی های فراوان شده و بر اثر عدم التفات و توجه مردم، روز به روز بر ویرانی آن، می افزود.

هزینه بلیط ورودی در سال 1400 برابر ۱۰هزار تومان است. این بنای تاریخی ارتفاعی برابر با 21 متر داشته و یک حیاط بزرگ دارد که در لحظه ورود به این عبادتگاه وارد آن میشوید. نکات مهم برای ورود به آتشکده بهرام چه هستند؟ امکان داشت بازشدن پای گردشگران به این نیایشگاه، سروصدا و رفتوآمد آنان، سکون عبادتگاه و آرامش زرتشتیانی را که برای ادای نیایش خود به این آتشکده آمده بودند را دچار مشکل کند؛ اما شوق و تلاش مردم باعث شد تا مجوز ورود مسافران و امکان بازدید عمومی آتشکده بهرام یزد فراهم شود. ارباب جمشید امانت خود شخصا مسئولیت نظارت بر ساخت این آتشکده را برعهده داشت. قطعه زمینی که این آتشکده در آن احداث شد، متعلق به چند یزدی به نام امانت بود که به یاد پدرشان این قطعه زمین را به امانت در اختیارساخت آتشکده گذاشتند. مجاورت آن با محله خواجو نیز باعث شد که به پل خواجو معروف شود. «رستوران هتل داد» یکی از رستورانها و کافههای معروف یزد است که بافتی کاملا سنتی دارد، زیرا از خشت ساخته شده است. میدان نقش جهان اصفهان یکی از جاذبه های گردشگری اصلی گنبدهای فیروزه ای است. برای دیدن این آتش 1500 ساله، آژانس مسافرتی آس چارتر با ارائه بلیط ارزان چارتر و بلیط هواپیما چارتری اهواز یزد می تواند گزینه ای مناسب برای سفر شما باشد. برای سفر به این شهر زیبا بعد از رزرو هتل اصفهان از وبسایت رزرو هتل آنلاین اقامت ۲۴، می توانید با خیالی آسوده برای بازدید از جاذبه های اصفهان برنامه ریزی کنید. اصفهان دارای هوای صاف و سالم و خالی از هر گونه حشرات است. در دو طرف ایوان، ایوانی کوچکتر با تزیینات مشابه بنا گردیده و هر کدام از این ایوانها در دو طرف خود طاقنمایی به عرض سه متر دارند.