غار یاغی لوکا از دیدنی های کمتر شناخته شده در شمال شهر رامسر می باشد که در گذشته های دورتر محل اقامت برخی دزدان و راهزنان بوده که از همین رو با نام یاغی در بین مردم شناخته می شود، معمولا علاقه مندان به طبیعت گردی در حین کوهنوردی و پیک نیک در این منطقه از این غار قدیمی بازدید به عمل می آورند، از آنجایی که لوکیشن دقیق این غار در نقشه گوگل ثبت نشده است ، بهتر است آدرس دقیق را از بومیان جویا شوید. این منطقه بیشتر به دلیل جاذبه طبیعی و تاریخی که دارد مورد علاقه بازدید کنندگان است و محل قرارگیری آن سبب شده است که امکان افتتاح مکان های رفاهی و تفریحی در این منطقه زیاد نباشد. تابستانش برای گرماییها زیاد خوب نیست. طبیعت بکر و رویایی منطقه در کنار وجود رودخانه زیبای رودخان و همچنین بنای باستانی قلعه باعث شده است که گردشگران با وجود پله های بسیار زیاد و شیب تند برای رسیدن به قلعه مسافت طولانی را پیاده طی کنند. در روزهای مهم سال در این محل تعداد زیادی غرفههای صنایع دستی برگزار میشود، که گردشگران زیادی را به خود جذب میکند، همچنین در ورودی قلعه تعدادی سفره خانه سنتی و رستوران وجود دارد که تجربه میل غذا و نوشیدنی در بهترین منطقه طبیعی و تاریخی استان گیلان را کسب کنید. برخی کارشناسان معتقدند که این قلعه به دوره سلجوقیان تعلق دارد، در کتیبه موجود در سردر ورودی قلعه نوشته شده که این مکان به دستور سلطان حسام الدین و در سال 918 تا 921 هجری بازسازی شده است. در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاههای مبارزاتی اسماعیلیان بوده است بر روی سردر ورودی آن درج شده است که این قلعه در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن امیر علاء الدین اسحق تجدید بنا شده است.

در بخش غربی نیز آبریز، حمام، چشمه، حوض، آب انبار و 12 ورودی دیگر وجود دارد. عبارتهای شعاری و مبارزاتی هم از دیگر گونههای قلمی حمید اشرف در «حماسه سیاهکل» هستند. قلعه رودخان یکی از بزرگترین قلعههای آجری ایران است که برای مدتی میزبان میرزاکوچک خان جنگلی بوده است. بنای زیبای این موزه، متعلق به دوران پهلوی است. پل خشتی پاشاکی نیز جزو یادگار دوران قاجار است. خرید صنایع دستی مردم این روستا یادگاری از این سفر برای شما به یادگار میگذارد و خیال شما را در خرید سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان راحت میکند. همانطور که اشاره کردیم برای رسیدن به منطقه قلعه رودخان باید یک مسیر خاکی را نیز طی کنید، از طرفی نبودن پارکینگ مناسب در این منطقه برای بسیاری از گردشگران مشکل ایجاد می کند. منطقه قلعه رودخان یک منطقه کوهستانی و جنگلی است که در منطقه ای بارانی و مرطوب قرار دارد. اما اگر میخواهید سفرتان به این منطقه سفری بهیادماندنی باشد و از سفر خود حداکثر استفاده را ببرید، بهتر است با تجهیزات کافی به این پارک بروید. چند رستوران هم همان جا هستند که میتوانید رویشان برای یکی از وعدههای غذایی حساب کنید. دلمان ميخواست از روند رزرو اقامتگاه تا تحویل آن کار شما را راحت و سربع کرده باشیم، پس روی ما حساب کنید.

بنابراین بهترین زمان سفر به این مکان از اوایل بهار تا اواسط پاییز است. از این رو، اگر قصد سفر به این منطقه زیبا را دارید، باید از اواسط اریبهشتماه تا اواسط پاییز برای رفتن به سوباتان برنامهریزی کنید. قلعه رودخان واقع در روستای قلعه رودخان از بهترین جاهای دیدنی گیلان در جنوب فومن قرار دارد، برای بازدید از این قلعه تاریخی با خودروی سواری شخصی، نقشه قلعه رودخان در ابتدای مطلب را با نشان، بلد یا گوگل مپ، از هر کجایی که هستید، مسیریابی کنید تا خیلی راحت به این مجموعه تاریخی برسید، بهترین زمان بازدید از قلعه رودخان اگر حوصلهی شلوغی و انتظار در صف ندارید، در روزهای غیر تعطیل و اواسط هفته راهی این مکان شوید. قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی فومن از دهستان گوراب پس در بخش مرکزی شهرستان فومن قرار دارد. همانطور که اشاره کردیم این منطقه در 25 کیلومتری شهر فومن قرار دارد، برای رسیدن به این قلعه بعد از عبور از شهر فومن و روستاهای گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، سید آباد و قلعه رودخان وارد جاده ای که نیمی از مسیر آن آسفالت و نیم دیگر خاکی است می رسید، نهایتا به روستای حیدرآلات می رسید که سفر به قلعه رودخان از آنجا آغاز خواهد شد. پس از گندم آرد (بام سبز گنجار) تا آبشار وزن بن کمتر از یک کیلومتر فاصله است که از مسیر اصلی جاده به سمت راست تقریبا 300 متر تا آبشار فاصله است.

قبل از شروع و طی کردن هزار پله میتونید از پایین چوب دستهای بامبو تهیه کنید تا علاوه بر اینکه از سر خوردن رو پلهها جلوگیری میکنه، از خستگی زانو و کمر هم کم میکنه. یکی از نقاط جالب منطقه آبشار وجود یک پل چوبی است که امکان عبور از رودخانه را فراهم می کند. یکی از اتفاقات خاصی که در املش میتوانید سراغش را بگیرید بازدید از یک کارخانه چای محلی است! قبل از هر چیز بگوییم برای اقامت شب در جنگل گیسوم، سعی کنید تمامی وسایل مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. شما میتوانید یک روز کامل را داخل جنگل سپری کنید بدون اینکه نیاز به چیزی خارج از مجموعه داشته باشید. به نظر می رسد موقعیت سوقالجیشی این قلعه و قرار گرفتن آن در یک منطقه جنگلی و کوهستانی در سراشیبی تند و هوای مه آلود برای دفاع و پناه گیری مکان مناسبی بوده است. این مساله در کنار عوامل ذکرشده برای تخریب زیستگاههای واقعشده در خارج از مناطق چهارگانه باعث شده است که در این بخشها شاهد وضعیت مناسبی برای زیست حیات وحش در دهههای اخیر نباشیم. مهدی ولی پور مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز با اشاره به اینکه امدادگران این نهاد به دو هزار آسیب دیده برف و کولاک اخیر امدادرسانی کردند گفت: در پی افت شدید دما و بارش برف سنگین در مناطق مختلف استان و کولاک شدید به همراه طوفان در شهرهای بابل، آمل، رامسر، فریدونکنار، محمودآباد، جویبار، قائم شهر، چالوس، سوادکوه و بهشهر، بیش از دو هزار نفر از حوادث فوق متاثر شدند. صید بی حد و مرز ماهیان، چیدن بیش از حد گیاهان و رها کردن زباله ها در طبیعت از مواردی هستند که عواقب ناخوشایندی برای طبیعت دارند بنابراین شما از آن پاسداری کنید. با توجه به قدمت بنا و همچنین اهمیت آن در گردشگری و اشتغال زایی منطقه باید گفت که در حق آن بسیار کم لطفی شده و در واقع به حال خود رها شده است.

تصور کنید تعداد زیادی گردشگر زبالههای ارگانیک خود را در طبیعت رها کنند. آبادیهای فراوانی نیز در دل این ارتفاعات قرار داشته و در سطح منطقه پراکندهاند. جالب اینجاست که خط یک تله کابین این شهر از میان آن عبور میکند و با عبور از دل آن میتوانید گونههای مختلفی از درختانی مانند توسکا، افرا و شمشاد را مشاهده کنید. اگر اهل طبیعتگردی هستید بهتر است برای این سفر برنامهریزی کنید و یک تجربه تکرارنشدنی را برای خود رقم بزنید. تابستان و گرمای آتشین آن، دلیل خوبی است تا راهی جاده رویان به بلده شوید و سری به طبیعت خنک آب پری در مازندران بزنید. بسیاری از مردم بومی منطقه باور دارند که این قلعه توسط جنیان بنا شده است چرا که هیچ بنای دست بشری نمی تواند در مقابل حوادث و بلایای طبیعی مثل زلزله و حملات دشمن تا این زمان دوام بیاورد. اگر نیاز به چوبدستی دارید میتوانید ابتدای راه از فروشندههای بومی اجاره ون تا شمال چوبدستی بامبو بخرید. همچنین چوب نیز در قسمتهای دربها، پوشش داخلی سقف طبقات اول، برجها و واحدهای مسکونی و پنجرهها وجود دارد که به خاطر رطوبت بالای هوا در این منطقه از ملات گچ، ساروج و آهک همراه با خاکستر استفاده شده است. در واقع، در ساخت این قلعه، میلیونها قطعه سنگ با ابعاد مختلف به چشم میخورد و در طبقات بالایی برجها و پوشش سقفها و کفها نیز آجر بکار رفته است. چشمههای فراوان و چشم اندازهای بینظیر و تماشای قله پر برف درفک از دور دست، بخشی از دیدنیهای جذاب این ییلاق میباشد. گل هاي رنگارنگ بهاری استان گیلان، طبیعی جذاب را در معرض دید اردیبهشت گردها قرار داده هست. دیدن فرشی از برگ های رنگارنگ در دل کوه و رسیدن به قلعهای که بین فضایی نارنجی گیر کرده است؛ واقعا جذاب است.

دریاچه سوها در بکگراند قله سبلان این قلعه زیبا و تاریخی در یک منطقه بسیار بکر و چشم نواز جنگلی ساخته شده است، به همین دلیل بازدید از این مکان می تواند برای علاقه مندان به طبیعت و همچنین مباحث تاریخی بسیار جذاب باشد. اگر قصد سفر به دشت لار را نموده اید و می خواهید یک آخر هفته ی جذاب و پر هیجان داشته باشید راه های مختلفی پیش روی شماست. طی این مسیر به صورت پیاده حدود یک ساعت و نیم زمان میبرد. در پارک جنگلی گیسوم امکاناتی نظیر پارکینگ، فضای اختصاصی بازی برای کودکان، کمپینگ طبیعی، اردوگاه، ورزشگاه مجهز برای برگزاری کمپ های کوچک، مناطق پیک نیک، مسیر های پیاده روی را مشاهده خواهید کرد. لفور مملو از درختان سر به فلک کشیده، آبشارهای بلند، چشمهسارها و رودها است و بسیاری از طبیعت گردان برای کمپ زدن به این جنگل میآیند. منتهی نتوانست از جان او دفاع کند. منتهی شکست خورد و سرآخر هم غلامانش در خواب او را کشتند. البته این وضعیت فقط در مورد گراز وجود دارد و بقیه حیوانات پارک مثل تمام حیوانات ایران بهشدت از انسان هراسان و گریزانند.۱۴۹ گونه پرنده نیز در پارک ملی گلستان شناسایی شده است که از این تعداد ۴۸ نوع در فصل بهار و تابستان در منطقه مشاهده میشود و ۶۲ گونه بومی پارک ملی هستند.

در لغت نامه دهخدا توشن به معنی کم شدن آب میباشد و افراد بومی هم به آن «آب بندان» میگویند. این قلعه در بخش شرقی دارای 12 ورودی، آبریز، زندان حمام و در اضطراری میباشد. این پارک در ساحل سیسنگان و دقیقا با همان موقعیت مکانی پارک جنگلی سیسنگان میباشد که به پارک شادی سیسنگان مطرح و معروف است. حالا درروزنامههای تهران نوشتهاند که کمیسیون سه جانبی کیست این حرفها چیست همه بیخبر وهمه متوجه این هستند که بفهمند این قضیه چیست ازکجا آمده من درکمیسیون به آقای وزیر امورخارجه گفتم که این کمیسیون سه جانبی چه پیشنهادی کرد هگفتند که خبر پیشنهادی نکرده ویک کاغذی بدون امضا داده وما هم یک جوابی بدون امضا نوشتیم وامضا هم نکردیم گفتم آقا کی داده این یادداشت را گفتند که سفارت شوروی نیاوردهاست اینکه کمیسون ۳ جانبی نیست کمیسیون دوجانبی است گفتند آنهم بعد خواهد داد این گذشت یکعده ازنمایندگان پشت دربودند کمیسیون خارجه همین اطاق کوچک بود آنها همه منتظر بودند که بنده از کمیسیون سه جانبی چیست م نازکمیسیون خارج شدم وپرسیدند همین مطالب را گفتم واینها هم رفتند ودرروزنامهها آنچه را که بنده گفتم بهمین تقریر نوشتند پنجشنبه خوب خاطرم هست آنروز ۵ شنبه بود، من دیدم نمیتوانم تحمل بکنم که پیشنهاد کمیسیون سه جانبه یک روز بیاید درمجلس مطرح بشود وم ننم یتوانم ازمملکت دفاع نمایم. در بالای قلعه یک ویو بسیار بی نظیر و زیبا در حد جزیره های ترکیه رو می تونید ببینید. بلوار ناهارخوران به دلیل منظره زیبای کوه های سرسبز در انتها و جنگل هایی که در دو طرف بلوار قرار دارند بسیار زیبا بوده و مملو از انواع رستوران های ایرانی و فرنگیست .بلوار ناهارخوران پاتوق تفریحات و پیاده روی و دوچرخه سواری مردم گرگان می باشد. همچنین رودهای چهار باغ خاصه رود و آب قزاق از این کوه سرچشمه می گیرند.

پارکینگ مجموعه ورودی داره، خود قلعه هم ورودی جداگانه دارد، پول نقد همراهتون باشه چرا که با توجه قرار گیری موقعیت قلعه در بالاترین نقطه کوه کارت خوان موجود نیست و ورودي فقط نقدی دریافت میشه و بازدید فقط تا ساعت ۱۹ امکان پذیره. اولین چیزی که از قلعه رودخان چشم هر بینندهای را میگیرد، دروازهی ورودی بلند و عظیم آن با دو برج استوانهای اطرافش است. پس از این چشمه با پیمودن فاصلهی زیادی به بنایی عظیم و مدور میرسیم که روزی دو طبقه بوده است. ارتفاع قلعه رودخان از سطح آبهای آزاد ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر است و یکی از بلندترین قلعههای تاریخی خاورمیانه بشمار میرود، قلعه رودخانه ۱۳۲۰ پله سنگی دارد که پیمایش آن برای سالمندان، خردسالان و افراد دارای محدودیت توصیه نمیشود، در این فومنگردی، حتما کفش مناسب کوهنوردی، عینک و کلاه آفتابی، آب آشامیدنی و خوراکی همراه داشته باشید تا در طول مسیر قلعه رودخان، دچار افت فشار نشوید. برای دسترسی به این غار باید از توتکابن به سمت روستای دفراز و سیدشت بروید و بعد از روستای رشی، ادامه مسیر را پیاده تا دهانه غار طی کنید. قلعه رودخان از دو بخش ارگ و قورخانه تشکیل شدهاست. قلعه رودخان که جزو دیدنیترین قلعه های ایران است، قلعهای عادی نیست. قلعهای که برای نبردهای سخت و محاصرههای طولانی محیا شده بود. اهالی منطقه به ویژه ترکمنها احترام خاصی برای خالد نبی که به گفته خودشان پیامبر بود قائل هستند. این منطقه در هر فصلی از سال از میوه های وحشی و جنگلی خاصی برخوردار است. یکی از جذابترین گزینه ها برای سفر به اطراف تهران، اجاره ویلا در دماوند، اقامت در کوهپایه دماوند و گشت و گذار در بهشتی به نام دشت لار است. راستی فراموش نکنید اگر قصد سفر به مازندران رو دارید و برای دانستن تعرفه اجاره روزانه خانه روستایی دنبال سایت مطمئن میگردید، حتما پینورست و ویلاهای گلچینشده ما رو هم ببینید.