مواد لازم برای پخت حلوای مجلسی:

2 لیوان آرد سفید

1 لیوان شکر

آب 1/5 لیوان

نصف لیوان روغن مایع

کره 100 گرم

گل سرخ

یک لیتر شیشه

1/4 پیمانه زعفران حل شده

در صورت تمایل مقدار کمی هل آسیاب شده

نحوه تهیه خط مونتاژ:

برای تهیه انواع حلوا باید شربت درست کنیم. آب، زعفران جوشانده و شکر را با هم مخلوط کرده و حرارت دهید تا مواد حل شود و چند دقیقه بجوشانید.

آرد را روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود و رنگ آن تغییر کند. در این مدت باید آرد را مرتب هم بزنید تا نسوزد.

روغن و کره را اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا قهوه ای روشن شود.

از روی حرارت بردارید و شربت را اضافه کنید و هم بزنید. اگر نان گلوله شد و حلوای شما شل شد، نگران نباشید، سس کار شما را حل می کند.

در این مرحله گلاب و هل را به حلوا اضافه کنید.

حدود 5-10 دقیقه طول می کشد تا حلوا صاف و سفت شود. اگر حلوای شما هنوز شل است می توانید 2-3 دقیقه آن را حرارت دهید تا سفت شود.

نکاتی برای تهیه انواع حلوا.

• اگر از ضد شعله استفاده کنید حرارت پخش می شود و بهتر می شود.

• می توانید از آرد برنج یا آرد سنگ هم استفاده کنید، با این تفاوت که رنگ آن تیره تر می شود، اگر از آرد برنج استفاده کنید، آلوا کمتر چسبناک و رنگ آن کمی روشن تر است و اگر از آرد استفاده کنید رنگی می شود. . کمی تاریک تر برو

اگر گلاب را زود به حلوا اضافه کنید به دلیل حرارت زیاد عطر خود را از دست می دهد

• اگر آرد را به اندازه کافی تفت ندهید و ابتدا روغن و قیمه را اضافه کنید رنگ حلوا روشن تر می شود و اگر بیشتر تفت دهید قهوه ای می شود.

• توجه داشته باشید که هنگام استفاده از آرد گندم، هنگام پخت باید آرد بیشتری هم بزنید، زیرا آرد گندم چسبناک است و می چسبد و اگر مدام هم نزنید، گلوله می شود. در صورتی که آرد برنج و آرد سبوس دار اینگونه نیست و باید کمتر مخلوط شود.

• برای درست کردن حلوای مجلسی شکل دار آن را به همین ترتیب فشار دهید و بعد از سرد شدن دوباره آن را بگذارید. فقط موقع درست کردن قالب حلوا دقت کنید شل یا خیلی سفت نباشد

تهیه حلوای لوزی خشک:

آرد 250 گرم

250 گرم روغن

پودر قند 250 گرم

1 قاشق غذاخوری زنجبیل

پودر هل 1 قاشق غذاخوری

زعفران یک قاشق چایخوری

1/2 فنجان گلاب

پسته در پو

کمی برای تزیین

طرز تهیه حلوای مجلسی کوما:

برای تهیه حلوای خشک ابتدا روغن را در تابه داغ کنید سپس آرد را اضافه کنید و حلوا را با شعله ملایم تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود و پوست آن جدا شود سپس پودر هل و زنجبیل و پودر قند را اضافه کنید. زعفران و گلاب را حل کرده و به بقیه مواد اضافه کنید. سپس از روی حرارت بردارید و سریع و مدام هم بزنید تا حلوای خشک یکدست شود.

حالا حلوا را در یک بشقاب مربع بریزید و آن را قیچی کنید و پودر پسته را داخل آن بریزید و بگذارید خوب خنک شود سپس با چاقوی تیز به شکل های الماسی برش بزنید و در بشقاب دستمالی قرار دهید.


مقاله کامل: https://bepazeem.com/recipes/طرز-تهیه-حلوا/