برخی دوست دارند صحبت کنند، برخی دوست دارند گوش کنند. پادکست ها به این شکل متولد شدند. "چگونه پادکست بسازیم" مدت هاست که ذهن همه را به خود مشغول کرده است تا اینکه به این سوال طلایی می رسند: "قوانین ساخت پادکست چیست؟"

پادکست ها فقط نحوه خواندن و تماشای اخبار را تغییر نداده اند. با این حال، آرام آرام جای وبلاگ نویسی را می گیرد. در این صورت ممکن است فکر کنید که دیگر چیزی برای خسته شدن مخاطب از محتوای صوتی باقی نمانده است و به زودی همه ما باید به سراغ اشکال دیگر محتوا برویم. اما این محبوبیت انفجاری واقعاً اهمیت قوانین پادکست را نشان می دهد.

در این مقاله ابتدا به مهم ترین اصول پادکست می پردازیم و سپس به نکات لحظه آخری می پردازیم. اگر کسب و کاری دارید و قصد ساخت پادکست و تولید محتوای صوتی در شیراز را دارید به کمک «دیجیتالیست» اعتماد کنید.

قوانین پادکست چیست؟

در فرهنگ لغت، پادکست به صورت زیر تعریف شده است:

"نرم افزار صوتی دیجیتال (موسیقی یا گفتار) قابل دانلود از طریق اینترنت"

به بیان ساده، پادکست ها برنامه های گفتگوی سرگرم کننده ای هستند که توضیحات علمی ارائه می دهند یا در مورد یک موضوع تحلیل و نظر می دهند.

توضیح دادن آن آسان به نظر می رسد، اما قوانین پادکست اینطور نیستند. ایجاد و تنظیم پادکستی که مخاطبان شما با آن درگیر شوند، کلیدی است. لازم نیست روزنامه نگار باشید یا مدرک فوق دکترا در پادکست داشته باشید. فقط باید قوانین ایجاد پادکست را بدانید و آنها را دنبال کنید:

تجهیزات و تجهیزات بیشتر

ما هم مثل شما از شرایط عجیب بازار آگاه هستیم. اما اگر در مورد آن جدی هستید، از سرمایه گذاری در تجهیزات پادکست نترسید. اگر ایده ای دارید و می دانید چگونه آن را اجرا کنید، چندین قدم از دیگران جلوتر هستید. با این حال، شما نباید بدون تجهیزات مناسب وارد گودال شوید.

تجهیزات خوب اولین قانون پادکست است. تجهیزات جدید مناسب برای کار شما (میکروفون، هدفون، نرم‌افزار ویرایش صدا و غیره) به شما این امکان را می‌دهد که به جای ضبط کردن، شنونده‌ای عالی بسازید و در آن غرق کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، می توانید پست محتوای انتشار ابزار را مطالعه کنید.

شما نیازی به راه اندازی استودیو ضبط ندارید. اما تجهیزات مناسب به شما در حفظ صدای بلند کمک می کند. همچنین یک سرویس میزبانی خوب (SoundCloud، iTunes، Spotify، YouTube یا نمونه های محلی) را انتخاب کنید که پادکست (ترجیحا) را به صورت رایگان ارائه می دهد.

حرفه ای باشید

یکی دیگر از قوانین پادکست این است که شما باید در مورد موضوعاتی صحبت کنید که اطلاعات کاملی در مورد آنها دارید. اگر حوزه ای را انتخاب کنید که در آن متخصص نیستید، ممکن است به عنوان غیرحرفه ای برخورد کنید. در این صورت بعید است که مخاطب به شما وقت بدهد.

اگر لازم است در مورد چیزی متفاوت از موضوع معمول برای یک قسمت خاص صحبت کنید، این قانون یک پادکست است که آن را به طور کامل تحقیق کنید. اگر پادکست ضبط شده باشد، همیشه می‌توانید قسمت‌هایی را در ویرایش اضافه یا حذف کنید. شما همچنین می توانید برون سپاری میزبانی پادکست را در نظر بگیرید (آنهایی را انتخاب کنید که بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین را ارائه می دهند).

با مخاطب ملاقات کنید

شناخت مخاطبان نه تنها یک قانون کلی برای ایجاد پادکست است، بلکه یک قانون اساسی برای تولید محتوا در همه فرمت ها است. بنابراین، ابتدا تصمیم بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. مدیر عامل، دانشجو یا طرفدار حقوق فلامینگو؟

اولویت شما باید هدف قرار دادن محتوای خود برای گروه خاصی از افراد باشد. با انجام این کار، شانس بیشتری برای یافتن طرفداران و شنوندگان وفادار خواهید داشت. با شناخت مخاطبان خود، بهتر می توانید انتظارات آنها را پیش بینی کنید. اگر به این بخش از قوانین پادکست توجه کافی نداشته باشید، احتمالا خود و مخاطبانتان را گیج خواهید کرد.

به عنوان مثال، اگر پادکست شما درباره فلامینگوها باشد اما طرفداران همه حیوانات را هدف قرار دهید، به احتمال زیاد افراد کمی برای بازدید از صفحه فرود شما انگیزه خواهند داشت.

با مهمان ملاقات کنید

یکی از قوانین پادکست علاوه بر شناخت مخاطبان خود، شناخت مهمانان برنامه است. اگر مهمانی را در یک قسمت دعوت می کنید، قبل از ضبط پادکست در مورد آنها تحقیق کنید تا به خوبی با آنها آشنا شوید.

از تلفظ صحیح نام مهمان گرفته تا تجربه و زندگی آنها (تا جایی که به مکالمه آنها مربوط می شود)، همه چیز را بررسی کنید. اگر در مورد هر چیزی سوالی دارید، قبل از ضبط پادکست یک بحث کوتاه داشته باشید.

این به شما کمک می کند که یکدیگر را بهتر بشناسید و یک رابطه دوستانه با دولت ایجاد کنید. مخاطب نیز از این موضوع استقبال می کند و مطمئن است که به یک پادکست حرفه ای و متفکر گوش می دهد.

قوانین طول پادکست

گاهی اوقات غرق در پادکستی می شویم که ناگهان به طور غیرمنتظره ای به پایان می رسد و به دنیای واقعی برمی گردیم. گاهی اوقات به نظر می رسد که پادکست هایی که به آنها گوش می دهید هرگز تمام نمی شوند. با پیروی از قوانین پادکست در مورد طول، باید اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از این موقعیت ها برای شنوندگان شما اتفاق نمی افتد.

یک پادکست موفق باید طول مناسبی داشته باشد. یکی دیگر از سرویس های میزبانی پادکست، Omni Studio، داده هایی را جمع آوری کرده است که نشان می دهد هر چه پادکست طولانی تر باشد، احتمال اینکه شنوندگان آن را به پایان برسانند، کمتر است.

پس پادکستی نسازید که مخاطبانتان را به خواب بیاندازد. آره، فایل های 5 دقیقه ای به جایی نمی رسند. بهترین زمان پادکست بین 15 تا 30 دقیقه است. به این ترتیب مردم توجه خود را از دست خواهند داد و صبورانه منتظر قسمت های بعدی خواهند بود.

به من گوش کن

ما در مورد اهمیت تعامل فعال صحبت کرده ایم، اما هنر گوش دادن نیز یکی از اصول پادکست است. به عنوان یک میزبان، هنگام ضبط شنوندگان فعال باشید. اگر مهمان (یا میزبان دیگر) ببیند که از صحبت با او لذت می برید، او نیز از صحبت با شما لذت خواهد برد. شنوندگان هم همینطور.

البته گوش دادن به درخواست مخاطبان یکی از قوانین پادکست و پادکست است. از شنوندگان خود بپرسید که در مورد پادکست شما چه چیزی را دوست دارند. چه چیزی باید تغییر کند؟ و دوست دارید چه نوع مهمانی در برنامه خود داشته باشید؟

گوش دادن به دیگران همیشه راهی عالی برای یادگیری چیزهای جدید است.

ایجاد یک طرح

برنامه ریزی یکی از مهم ترین قوانین پادکست است و به معنای برنامه ریزی برای خود فرآیند پادکست است (باید اهمیت برنامه منظم انتشار را بدانید). تنها چیزی که نیاز دارید "آمادگی" است. شما مجبور نیستید هر ثانیه از پادکست خود را برنامه ریزی کنید یا اسکریپت ها را تقریباً برای هر قسمت ویرایش کنید.

با این حال، خوب است بدانید که مصاحبه (یا سخنرانی خودتان) به کجا می رود. مجموعه ای از سوالات یا موضوعاتی را که می خواهید بپرسید آماده کنید. و آن را برای مهمان خود بفرستید یا قبل از ضبط با آنها صحبت کنید.

با اشتیاق دوره تولید پادکست زهرا شیراحمدی ایجاد کنید

در حالی که سرگرمی قاعده کلی برای پادکست ها و پادکست ها نیست، پادکست ها می توانند بسیار سرگرم کننده باشند. پس مطمئن شوید که از ساخت آنها لذت می برید. شما می توانید چیزهای جدیدی از مهمانان خود بیاموزید، به خصوص اگر آنها متخصصان شناخته شده در زمینه خود باشند.

اگر شنوندگان شما اشتیاق شما به پادکست را احساس می کنند، بدون شک آنها مشتاقانه منتظر قسمت بعدی خواهند بود.

صبور باش

پس از رعایت تمام قوانین پادکست، فقط یک چیز باقی می ماند: صبر! لطفا تسلیم نشوید، به خصوص اگر مبتدی هستید.

گاهی اوقات، تسلط بر هنر پادکست خوب ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. اما هر چه بیشتر تمرین کنید و مصاحبه ها را ضبط کنید، تجربه بیشتری به دست خواهید آورد. شاید پادکست شما به زودی به یکی از بهترین ها تبدیل شود!

آخرین توصیه ها

پادکست یک نمایش رادیویی نیست. این دو را با هم اشتباه نگیرید.

این روزها پادکست ها دنیای فوق العاده شلوغی هستند. پروژه ایده آل و خلاقانه خود را بیابید و صدای خود را به گوش مخاطب برسانید.

هنگام نوشتن عنوان و توضیحات پادکست، اصول سئو را هنگام نوشتن در نظر داشته باشید.

پادکست خود را نشان دهید (مخصوصاً در اوایل) همیشه به یک دوست یا همکار مراجعه کنید. گوش دیگر اشتباهات را اینجا و آنجا پیدا می کند بدون اینکه شما متوجه شوید.

هنگامی که هدفون را روی گوش خود می گذارید، شنوندگان را در مقابل خود تصور کنید و رابطه خود را با آنها به خاطر بسپارید.

قوانین پادکست شما چیست؟

ایجاد یک پادکست موفق زهرا شیراحمدی همیشه آسان نیست. فکر و تلاش زیادی می طلبد، اما زمانی که شروع به کار کنید و به دنیای صدا عادت کنید، در کمترین زمان به استادی خواهید رسید.

از دوستان و سایر پادکست‌های خود بازخورد و مشاوره بخواهید، روی صدای خود کار کنید، به پادکست‌های دیگر گوش دهید تا از کارشناسان دیگر بیاموزید و قوانین پادکست را فراموش نکنید!

اگر پادکست خود را دارید، فراموش نکنید که تجربه خود را با سایر شنوندگان به اشتراک بگذارید. اگر برای ایجاد یک پادکست در شیراز برای کسب و کار خود نیاز به کمک دارید، ما در Digitalist آماده همکاری با شما هستیم.