خونریزی لثه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی اوقات این مشکل به دلایلی غیر از بیماری زمینه ای مانند نخ دندان کشیدن، مسواک زدن، جویدن تنباکو یا بریدگی/ساییدگی مواد غذایی رخ می دهد. با این حال، گاهی اوقات وجود برخی بیماری های زمینه ای می تواند منجر به خونریزی لثه شود. خونریزی لثه غیر معمول نیست و این مشکل بسیار شایع است. در بسیاری از موارد که لثه ها خونریزی می کنند، خون زیادی وجود ندارد و باید به سرعت مشکل برطرف شود. با این حال، مواقعی وجود دارد که فرد ممکن است متوجه خونریزی بیش از حد از لثه همراه با خونریزی مکرر یا طولانی شود. چه مشکلاتی می تواند پشت این وضعیت باشد؟ در این مقاله به بررسی علل اصلی خونریزی لثه پرداختیم.

خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه یکی از شایع ترین علائم مرتبط با بیماری لثه است.

چرا دندان ها خونریزی می کنند؟

شایع ترین علل این مشکل عبارتند از:

I-Gingivitis

اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم راه را برای ایجاد پلاک باز می کنیم. پلاک ها در اثر فعالیت باکتری ها و مواد معدنی موجود در غذا و بزاق ایجاد می شوند. پلاک دندانی می تواند روی دندان رشد کرده و افزایش یابد. اگر این اتفاق بیفتد، لثه ها آسیب می بینند و ممکن است بیماری یا عفونت لثه ایجاد شود.

اگر به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید، می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. به این ترتیب از پوسیدگی و ایجاد حفره و سوراخ در سطح آن جلوگیری می کنید. اما اگر به درستی مسواک نزنید یا نخ دندان نکشید، پلاک می تواند تا لثه و زیر آن ادامه یابد. اگر پلاک به سرعت به اندازه کافی پاک نشود، می تواند سفت شده و به جرم تبدیل شود، که نسخه خشن تر پلاک دندانی است. همه این مشکلات باعث عفونت شدید لثه و التهاب لثه می شود.

علائم التهاب لثه عبارتند از:

تورم لثه ها

درد متوسط ​​تا شدید در اطراف دهان و لثه

خونریزی لثه

پریودنتیت

پریودنتیت معمولاً به عنوان بیماری لثه شناخته می شود. این مشکل عامل اصلی بیماری اسکوربوت است. همه پریودنتیت ها به یکباره ایجاد نمی شوند البته می توانید در مقاله بریس بنفش ما در مورد آن بیشتر بخوانید. این مشکل زمانی به وجود می آید که فرد برای مدت طولانی بهداشت دهان و دندان را نادیده بگیرد و از مسواک و نخ دندان استفاده نکند. ژنژیویت شدید زمانی شروع می شود که پلاک یا ذرات غذا از روی دندان پاک نشود. وقتی پلاک به اندازه کافی برداشته نمی شود باعث جدا شدن لثه از دندان می شود.

در شرایطی که لثه از دندان جدا می شود، فضای ایجاد شده بین لثه و دندان می تواند حاوی انواع مختلفی از باکتری ها باشد و این باکتری ها در نهایت به استخوان و لثه حمله می کنند. هنگامی که پلاک سفت می شود و یک لایه سخت روی دندان ایجاد می کند، گفته می شود که این بیماری لثه است.

کمبود ویتامین

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می شود؟ کمبود ویتامین C و K نیز می تواند باعث خونریزی لثه شود. اگر خونریزی لثه نشان دهنده بیماری نیست، از دندانپزشک یا پزشک خود بخواهید میزان و سطح ویتامین C و ویتامین K را در بدن شما اندازه گیری کند تا در صورت کم بودن این ویتامین ها مکمل ها را تجویز کنند. خودتان آن را انجام دهید از غذاهای غنی از این ویتامین ها استفاده کنید.

غذاهای غنی از ویتامین C که می توانند به درمان خونریزی لثه ناشی از کمبود ویتامین C کمک کنند عبارتند از:

مرکبات و آب میوه ها

برادر سی سی اولی

توت فرنگی

یک گوجه فرنگی

سیب زمینیها

کاغذ

برخی از غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

آب بیشتر

کلم

اسفناج

شارد

نوشته سوتپی

سویا

روغن زیتون

ارتباط بین سوء تغذیه و خونریزی

اگرچه این مشکل در زندگی مدرن رایج نیست، اما هنوز افراد زیادی هستند که به دلیل سوء تغذیه دچار خونریزی می شوند. کمبود ویتامین C و K یکی از علل خونریزی بیش از حد ناشی از غذا از لثه است. افراد مبتلا به آکنه نیز ممکن است لخته های خونی شدید را تجربه کنند.

تغذیه خوب برای حفظ سلامت هر فرد در طول زندگی ضروری است. رژیم های غذایی سالم به رشد و تکامل کودکان کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله چاقی را کاهش می دهد. بزرگسالانی که رژیم غذایی سالمی دارند عمر طولانی تری دارند و خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها کمتر است. یک رژیم غذایی سالم می تواند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کند تا این شرایط را مدیریت کنند و از عوارض جلوگیری کنند.

خونریزی از لثه

با این حال، اکثر مردم رژیم غذایی سالمی ندارند. اگرچه شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزادان است، اما هر 4 تا 6 ماه یک بار شیر مادر تغذیه می شود. کمتر از 1 از هر 10 بزرگسال و نوجوان به اندازه کافی میوه و سبزیجات می خورند و 9 نفر از هر 10 نفر 2 ساله یا بالاتر بیش از مقدار توصیه شده سدیم مصرف می کنند.

علاوه بر این، از هر 10 نوجوان 6 نفر و از هر 10 بزرگسال بین 2 تا 19 سال، 5 نفر در روز یک نوشیدنی شیرین شده با قند مصرف می کنند. غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین، سدیم غیر ضروری، چربی اشباع شده و قند را به بسیاری از رژیم های غذایی اضافه می کنند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله خونریزی لثه را افزایش می دهند.

تاثیر داروها بر خونریزی لثه

اگر اخیراً خونریزی شدید از انگشت خود را تجربه کرده اید و همزمان شروع به مصرف داروی جدید کرده اید، ممکن است علت آن دارو باشد. انواع خاصی از داروها وجود دارند که احتمال خونریزی شدید را افزایش می دهند.

به عنوان مثال، رقیق کننده های خون خطر لخته شدن خون را کاهش می دهند. بنابراین، حتی یک بریدگی کوچک می تواند خونریزی شدید داشته باشد.

نیکوزیا

لوسمی سرطان اندام های خون ساز از جمله استخوان ها و سیستم لنفاوی است. انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد. برخی از انواع لوسمی در کودکان شایع تر است. برخی از انواع لوسمی در بزرگسالان شایع تر است. لوسمی معمولاً گلبول های سفید خون را تحت تأثیر قرار می دهد. گلبول های سفید با عفونت مبارزه می کنند. این سلول ها معمولاً رشد می کنند و به طور سیستماتیک تقسیم می شوند زیرا بدن به آنها نیاز دارد.

اما در افراد مبتلا به لوسمی، مغز استخوان تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی تولید می کند. درمان لوسمی بسته به نوع لوسمی و سایر عوامل می تواند پیچیده باشد. اما استراتژی ها و منابعی وجود دارد که می توانید برای موفقیت درمان خود از آنها استفاده کنید. لوسمی سرطان خون است و یکی از عوارض آن کاهش تعداد پلاکت های خون است. قرص ها به توقف خونریزی کمک می کنند و اگر تعداد پلاکت ها کم باشد، خونریزی بیش از حد از روده ها ممکن است رخ دهد.

هموفیلی و خونریزی لثه

هموفیلی یک بیماری نادر است که در آن خون به طور طبیعی لخته نمی شود زیرا پروتئین های لخته کننده خون کافی وجود ندارد. فرد مبتلا به هموفیلی ممکن است پس از آسیبی که منجر به خونریزی شده است، لخته شدن خون بیشتر طول بکشد.

برش های کوچک معمولا مشکلات زیادی ایجاد نمی کنند. اگر فردی به شکل شدید این بیماری مبتلا باشد، نگرانی اصلی خونریزی در بدن به خصوص در ناحیه زانو، مچ پا و آرنج است. خونریزی داخلی می تواند به اندام ها و بافت های فرد آسیب برساند و زندگی را تهدید کند.

هموفیلی اغلب یک بیماری ژنتیکی است. درمان این مشکل شامل جایگزینی معمول برخی از فاکتورهای انعقادی است که ممکن است خون فاقد آنها باشد. درمان های جدیدتر که شامل فاکتورهای انعقادی نمی شوند نیز مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که قبلا ذکر شد، این مشکل می تواند باعث خونریزی شدید حتی از کوچکترین بریدگی یا تزریق شود. اگر این عارضه را دارید به دندانپزشک خود بگویید.

در حالی که برخی از مسائلی که در این مقاله توضیح داده شده اند می توانند نگران کننده باشند، دلایل زیادی برای خونریزی لثه وجود دارد که رفع آنها نسبتاً آسان است. بهترین راه برای شروع درمان خونریزی لثه این است که با دندانپزشک خود ملاقاتی داشته باشید تا بتواند علت خونریزی لثه شما را مشخص کند.

چگونه از خونریزی لثه و بیماری های ناشی از آن جلوگیری کنیم؟

موثرترین راه برای جلوگیری از این امر، حفظ بهداشت مناسب حفره دهان و دندان ها برای جلوگیری از تشکیل پلاک است. مسواک زدن حداقل دو بار در روز به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند و اگر لثه های شما ملتهب باشد، تورم لثه شما از بین می رود.

مسواک زدن و شستشو با دهانشویه نیز از آسیب باکتری ها و پلاک به لثه جلوگیری می کند و دائماً از سطح دهان پاک می شود. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و لثه های سالم را تضمین می کند.

نکته مهم این است که اگر سابقه خونریزی شدید لثه ها و پلاک های دهانی دارید، نمی توانید خودتان آنها را بردارید یا درمان کنید و مراجعه به پزشک امری جدی است، زیرا بیماری لثه می تواند جدی باشد و مشکلات جدی ایجاد کند. مسئله همانطور که گفته شد بیماری لثه بسیار شایع و قابل درمان است، اما نکته مهم این است که وقتی علائم بیماری لثه ظاهر می شود و در صورت عدم درمان صحیح به دندانپزشک مراجعه نمی کنیم، بیماری بدتر می شود و نتیجه آن بدتر می شود. عفونت، زخم و پریودنتیت لثه.

راه های درمان خونریزی لثه را بررسی کنید

بهبود بهداشت دهان و دندان اولین قدم در کنترل خونریزی لثه است.

دو بار در سال برای تمیز کردن دندان ها و رفع جرم دندان به دندانپزشک یا کلینیک تخصصی تمیز کردن دندان مراجعه کنید. اگر بیماری لثه دارید، دندانپزشک به شما می گوید که به بیماری لثه مبتلا هستید و نحوه صحیح مسواک زدن دندان ها را به شما آموزش می دهد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می تواند پلاک را از خط لثه پاک کند و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

دندانپزشک شما همچنین می تواند نحوه استفاده از دهانشویه برای کاهش تجمع پلاک در دهان را به شما آموزش دهد.

شستشوی دهان و دندان با آب نمک گرم نیز می تواند به تسکین درد لثه های متورم که به راحتی خونریزی می کنند کمک کند.

سعی کنید از مسواک نرم استفاده کنید. اگر لثه سما ملتهب است حتما از برس های نرم برای جلوگیری از خونریزی لثه استفاده کنید.

اگر در استفاده از مسواک های معمولی مشکل دارید و معمولاً خونریزی از دهان دارید، بهتر است مسواک برقی را با مسواک برقی تعویض کنید. می توانید از مسواک برقی نیز استفاده کنید.

اخرین حرف

در این مقاله با علل خونریزی لثه آشنا می شوید. از روش های درمان و پیشگیری آن نیز مطلع هستید. اگر سوال یا نظری دارید در کامنت بنویسید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

ماخذ: https://realtimedentist.com/1401/03/بهترین-دندانپزشکان-کرج/