کارتریج چیست؟ انواع کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

چه در خانه پرینتر داشته باشید و چه در محل کار از این دستگاه استفاده می کنید، در هر صورت لازم است برخی از مهم ترین قطعات این دستگاه را بشناسید. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و حتی نوع آن دارد. اگر از عملکرد این قطعه قابل مصرف و جدا شدنی در چاپگر اطلاعی ندارید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه عملکرد آنها می پردازیم و شما را با پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان آشنا می کنیم.



کارتریج چیست و در چاپگر چه کاربردی دارد؟

اگر از برخی افراد بپرسید کارتریج چیست، اکثر آنها توضیح خواهند داد که این قسمت جوهر یا ماده ای است که مسئول چاپ اسناد در چاپگر است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را کشف کنید.



کارتریج چاپگر

کارتریج در لغت به معنای ظرف استوانه ای است که جوهر یا هر ماده دیگری را در خود جای می دهد و برای استفاده در مکانیسم های مختلف طراحی شده است. این ظرف مورد استفاده در تجهیزات چاپگر دقیقاً همان مفهوم را دارد و ماده مورد استفاده برای انجام عملیات چاپ را ذخیره می کند. البته این ماده در پرینترهای مختلف ویژگی منحصر به فردی دارد که در قسمت های بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج های چاپگر مقداری جوهر یا تونر را ذخیره می کنند. در فرآیند چاپ، این مواد از طریق نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش می شوند تا فرآیند چاپ حاصل شود. هر تونر و کارتریج جوهر مورد استفاده در پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان دارای عملکردهای خاصی است که این کارکردها و مزایا به شرح زیر است.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر کارایی متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید چاپگرها به دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. چاپگر جوهر افشان فرآیند چاپ را از طریق انتشار جوهر پیش می برد، در حالی که چاپگر لیزری از تونر و فناوری لیزری برای آوردن اطلاعات به صفحه استفاده می کند.



کارتریج دیگری در چاپگر جوهرافشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست اطلاعات مختصری در مورد این نوع دستگاه ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ روی سطح آن پخش می شود و فایل مورد نظر را با کیفیت خوبی روی کاغذ چاپ می کند. جوهر چاپگر جوهر افشان که با استفاده از رنگ یا رنگ تولید می شود، برای کاربران رنگی یا مشکی در دسترس است.

کارتریج های چاپگر جوهر در واقع مخزن ذخیره جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگرها هستند. این مدل از یک سر و تعدادی نازل تشکیل شده است که روی این سر قرار گرفته و جوهر را روی سند می پاشند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهر مورد استفاده در چاپگر جوهر افشان حاوی یک رنگ یا رنگدانه است. بر این اساس کارتریج های جوهر نیز به دو دسته «رنگی» و «رنگی» طبقه بندی می شوند:

رنگدانه: این نوع جوهر از رنگدانه ها تشکیل شده است.

جوهر: جوهر ذخیره شده در داخل حاوی محلول رنگی است.

در مورد نحوه دمیدن جوهر روی اسناد نیز به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

حرارتی: در این نوع کارتریج حاوی یک عنصر حرارتی است که جوهر را گرم کرده و روی سند اسپری می کند.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل استفاده شده است که وظیفه کنترل پاشیدن جوهر روی کاغذ را بر عهده دارد.



اجزای کارتریج پرینتر جوهرافشان

قطعه در چاپگر جوهر افشان از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

زنده

سر



مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج های چاپ جوهر افشان و نحوه عملکرد آنها، اکنون نوبت به ارائه مزایای این ویژگی رسیده است. مهمترین مزایا عبارتند از:

آنها قیمت مناسبی دارند و گزینه ای مقرون به صرفه برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند

جوهر چاپ شده روی کاغذ برای خشک شدن نیازی به حرارت ندارد.

کیفیت اسنادی که چاپ می کنند بسیار خوب است.

تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری



با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگرها در شرف تغییر بود. یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های مرتبط با فرآیند چاپ در سازمان‌های مختلف، معرفی پرینترهای لیزری به بازار است. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و با ویژگی ها و عملکرد خوب خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. پرینترهای لیزری موجود در بازار، نسل های بهبود یافته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های مفید و منحصر به فردی هستند.

تونر چیست؟

مخزن حاوی مواد مورد نیاز برای چاپ روی پرینترهای لیزری نیز کارتریج نامیده می شود. اما در داخل این کارتریج که برای کاربران با نام لیزری یا تونر شناخته می شود، ماده ای کاملا متفاوت وجود دارد. مواد ذخیره شده در آن تونر نام دارد و در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده توسط قطعه ای به نام "درام" به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر تونر موجود در این نوع دارای بار منفی بوده و به این ترتیب به کاغذ دارای بار مثبت می چسبد و چاپ انجام می شود.



اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای اصلی این پرینترهای لیزری آورده شده است:

تامبور

تونر تونر

تیغه دکتر

رسیدگی

ثابت کننده

فوم غلتک

تیغه (تیغه تمیز کننده)

پنجه طبل

تسمه انتقال

جعبه تونر زباله

مزایای کارتریج تونر

در اینجا به معرفی برخی از مهم ترین مزایای کارتریج پرینتر لیزری می پردازیم. که آن را در بازار بسیار مورد تقاضا قرار می دهد:

چاپ بسیار سریع

قابلیت شارژ شدن دارد

ظرفیت چاپ بالا

عمر طولانی تر از نوع جوهر

البته باید این را نیز در نظر داشته باشید که کارتریج های لیزری و به طور کلی پرینترهای لیزری گران تر از پرینترهای جوهرافشان هستند. به همین دلیل این دستگاه برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به چاپ روزانه با حجم بالایی دارند بهترین انتخاب است.



کارتریج استارت چیست؟

شبیه کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کوتاهتر از شارژ کامل است و تونر کمتری در مخزنش دارد. استارت معمولاً هنگام خرید چاپگر تهیه می شود و همانطور که از نام آن پیداست برای راه اندازی چاپگر توسط سازنده وارد چاپگر می شود و از آنجایی که مخزن تونر کاملاً شارژ نشده است ظرفیت چاپ کمتری دارد اما می تواند آن را انجام دهد. قابلیت پرکردن و افزودن تونر را دارد و بارها قابل حمل و استفاده است. بنابراین توصیه می شود یک پرینتر با کارتریج استارت اورجینال خریداری کنید و پس از تمام شدن تونر آن را شارژ کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج های استارت را از دستگاه چاپگر جدا می کنند و قیمت چاپگر را کمی دست کم می گیرند. اگر چاپگر بدون آن بخرید، باید طرح یا کارتریج اصلی را با قیمت بالاتر خریداری کنید که در این صورت قیمت چاپگر بالاتر خواهد بود.


چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر پرینترهای جوهرافشان با رنگ های آبی، مشکی، سفید، قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به نیاز خود آنها را خریداری کنند. اما نکته مهم در این مورد نحوه نگهداری و تعویض به موقع آن است. در واقع توجه زیاد به این بخش مهم همواره پیشنهادات بسیاری را برای مدیریت آن مطرح کرده است.

برای مثال، حتما بارها دیده اید که جوهر چاپگر تمام شده است. این پیام به شما می گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته توصیه می کنیم در صورتی که چاپگر دارای خطاهای زیاد و مشکلات دستگاه است، کارتریج را تعویض کنید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر تمام شده باشد کافی است جوهر را دوباره شارژ کنید و فریمور دستگاه را آپدیت کنید تا به آنچه می خواهید برسید. در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.



مراحل نگهداری کارتریج چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی جوهر چاپگرها هستند و هر گونه مشکل یا آسیب می تواند عملکرد چاپگر را مختل کند. بنابراین باید آنها را به بهترین شکل ممکن نگهداری کرد. در واقع اگر ریزش رنگ درمان نشود، به سرعت خشک می شود و قابل پر شدن مجدد نخواهد بود و هزینه آن را دو برابر می کند. در زیر برخی از بهترین روش های موجود برای حفظ آنها آورده شده است.

روش اول:

اگر با چاپگرهای جوهرافشان کار می کنید، باید بدانید که این جوهر است که چاپ را انجام می دهد. به همین دلیل است که او همیشه مقداری جوهر در سر و چشمان خود نگه می دارد. و اگر از دستگاه استفاده نمی کنید، این جوهر خشک می شود و نازل های کارتریج را مسدود می کند. این برای جلوگیری از چنین مشکلی است. همیشه آن را با جوهر پر کنید.

روش دوم:

هرگز کپسول ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود که هوای موجود در آن منبسط شود و باعث نشتی شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که به دلیل عملکرد چاپگر، مقدار مشخصی جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین توصیه می شود برای افزایش کیفیت چاپ، هر ماه یک بار یا بعد از 100 صفحه چاپ شده، هد را روی یک متن مرطوب قرار دهید تا جوهر باقیمانده حذف شود.

روش سوم:

هنگام قرار دادن کارتریج های جوهر در چاپگر، باید بسیار مراقب باشید. زیرا نباید به سوزن داخل چاپگر و تراشه طلایی روی آن آسیب برساند. در صورت برخورد و آسیب، مدار قطع می شود و اتصال بین چاپگر و کارتریج تونر قطع می شود.


نکاتی که باید قبل از خرید کارتریج چاپگر بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار وجود دارد، اما چگونه می توانید بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب کنید؟ در زیر راهنمای کاملی در مورد این موضوع ارائه می دهیم:

مدل و مدل چاپگر خود را بررسی کنید.

چاپگرها بر اساس نوع خود کارتریج های خود را دارند (لیزر یا جوهر افشان) و شما باید کیت مناسب را پیدا کنید. از طرف دیگر، نباید بین مدل های مختلف چاپگر تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای کاربر به شما داده می شود که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر دفترچه راهنما را ندارید، نگران نباشید، بازدید از وب سایت سازنده چاپگر می تواند اطلاعات بیشتری در این مورد به شما بدهد.

به رنگ چاپ دقت کنید

دومین نکته ای که در خرید کارتریج باید به آن توجه کرد رنگ آن است. با پرینترهای لیزری تک رنگ، این انتخاب آسان است زیرا چاپگرها فقط از نوع خاصی از کارتریج پشتیبانی می کنند و برای یافتن مدل های مناسب برای چاپگر شما فقط به جستجوی کوتاهی در اینترنت نیاز است.

با چاپگرهای لیزری این مشکل کمی دشوارتر است. زیرا عوامل مختلفی را باید در نظر گرفت. برای مثال، مهم نیست که چه برگه های رنگی را می خواهید چاپ کنید، مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید. برای مثال پرینترهای اچ پی، شماره کارتریج آنها با حرف A شروع می شود.


به کیفیت توجه کنید

کارتریج های موجود در بازار امروزه از نظر کیفیت به سه دسته اصلی، طرح اصلی و استاندارد تقسیم می شوند. بله همانطور که می توانید تصور کنید انواع اصلی توسط خود سازنده های اصلی تولید می شود و طرح اصلی (سازگاری) کارتریج ها از نظر کیفیت نزدیک به اصل اما از تولید کنندگان مختلف است. بنابراین قیمت آن نیز پایین است. به همین ترتیب قیمت پایین و نزدیک بودن به برند اصلی از عواملی است که مردم برای خرید برند طرح اصلی انتخاب می کنند. البته بهتر است به یک شرکت معتبر و معتبر مراجعه کنید و کارتریج هایی با طرح اصلی خریداری کنید تا آسیبی به چاپگر وارد نشود.



به نشانه ها خوب نگاه کنید

پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی این روزها از محبوب ترین برندهای صنعت هستند که هر کدام کارتریج های منحصر به فردی را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید نسخه های اصلی این برندها کیفیت بسیار بهتری دارد و چندان کاربردی نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، خرید کارتریج با برند HP را توصیه نمی کنیم. گاهی اوقات این ناهماهنگی به این دلیل است که نیازهای شما را برآورده نمی کند.



مراقب چاپگر خود باشید

در برخی مشاغل، چاپگر یکی از مهم ترین تجهیزات اداری است که به دفعات در روز استفاده می شود. بنابراین، از قطعات خود غافل نشوید و زمانی که نیاز به تعویض آنها دارید، به سراغ بهترین محصولات بروید. شاید هر چه کیفیت کارتریج های به کار رفته در چاپگر بالاتر باشد، خروجی آن بهتر باشد.

اگر برای خرید، جایگزینی یا حتی شارژ مجدد کارتریج جوهر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات کامل تری در این زمینه در اختیار شما قرار خواهند داد.



آخرین کلمه

آنچه در این مقاله ذکر شده ارائه اطلاعات کلی در مورد کارتریج های پرینتر جوهر افشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام است. و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه، حتما مقالات مرتبط را مشاهده کنید و یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای یافتن کارتریج پرینتر خود و مشاهده قیمت آن می توانید با استفاده از لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.

مشاهده ادامه:کارتریج چیست؟