انتخاب رشته کنکور سراسری گامی بسیار مهم و تعیین کننده برای متقاضیان می باشد و در صورت انتخاب صحیح رشته، ادامه تحصیل برای داوطلبان با اراده آزاد آسان است. کسانی که برای یک رشته انتخاب شده اند باید وضعیت تحصیلی خود را بررسی کرده و کارنامه اولیه کنکور سراسری را تحلیل کنند و همچنین با راهنمای انتخاب رشته گروه تجربی به دقت آشنا شوند و رشته ای را که انتخاب کرده اند در اولویت قرار دهند.

در این مرحله هر داوطلب می تواند 150 کد رشته محل را انتخاب کند و ترتیب انتخاب، ابتدایی ترین و حساس ترین قسمت انتخاب رشته محسوب می شود. در صورت اشتباه در اولویت بندی انتخاب منطقه ممکن است داوطلب شانس تایید و پذیرش در دانشگاه انتخابی را از دست بدهد که در حال حاضر قابل جبران نیست.

برای موفقیت در انتخاب رشته صحیح و اساسی، دانستن مواردی مانند نحوه انتخاب رشته، نحوه اولویت بندی گزینه ها، تحلیل صحیح کارنامه مقدماتی کنکور سراسری و غیره بسیار مهم است. هر داوطلبی با دانستن این موارد می تواند فرم انتخاب رشته کنکور 1402 را به بهترین نحو پر کند و در نهایت به نتیجه دلخواه برسد. با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخاب رشته کنکور سراسری در ادامه توضیحات کامل زمان و شرایط ارائه خواهد شد.


1402 هنگام انتخاب رشته برای آزمون سراسری

همزمان با انتشار نتایج، سازمان سنجش اطلاعیه ای را در سامانه خود منتشر می کند که زمان دقیق انتخاب برای مناطق پذیرش کشوری را نشان می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، ریز نمرات آزمون شوندگان امسال احتمالاً در دهه اول در دسترس خواهد بود. طبق روال عادی، فرآیند انتخاب رشته پس از دو روز آغاز خواهد شد. سال گذشته به نامزدها سه تا چهار روز فرصت داده شد تا منتخب خود را اعلام کنند. انتخاب رشته کنکور جمهوری امسال 23 تا 28 مرداد ماه برگزار می شود.

البته ممکن است این مهلت برای کسانی که به هر دلیلی انتخاب رشته نکرده اند تمدید شود. اما توصیه می کنیم تکمیل فرم های مربوطه را به روز آخر موکول نکنید. این ممکن است به دلیل تعداد زیاد بازدیدهای داوطلبانه باشد. مشکلات اینترنتی یا مراجع در وب سایت لازم به ذکر است چنانچه داوطلبان عزیز به هر دلیلی در این زمان موفق به انتخاب رشته خود نشدند، دیگر نمی توانند اعتراض کنند، لذا توصیه می شود از توصیه انتخاب شعبه غافل نشوند. دولت. تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید


تحلیل اولین گزارش بازرسی ملی مهاجرت 1402

پس از انتشار نتایج اولیه مسابقات کشوری اطلاعات بسیار دقیق و مفیدی به داوطلبان داده می شود تا داوطلبان بتوانند انتخاب کامل و دقیقی از رشته داشته باشند. از طریق این اطلاعات داوطلبان از وضعیت پاسخگویی به سوالات 1402 کنکور، طبقه بندی، تراز و وضعیت صلاحیت انتخاب رشته در دوره های حضوری و نیمه حضوری مطلع خواهند شد.

بر این اساس تحلیل و بررسی صحیح تمامی بندهای این بولتن تاثیر بسزایی در انتخاب رشته کنکور 1402 دارد که در قسمت های مختلف این بولتن جهت بهره مندی داوطلبان توضیح داده شده است. بولتن کنکور سراسری شامل چندین بخش است که هر بخش طیف وسیعی از اطلاعات را آزمایش می کند. در این قسمت به این قسمت ها اشاره کرده ایم:

جزئیات ثبت نام کاندیدا

اطلاعات گروه تست

وضعیت می تواند زمینه های هر دوره را انتخاب کند

وضعیت رتبه بندی و نمرات نهایی نهایی کنکور داوطلب



کد ورود به رشته قبولی داوطلبان دانشگاه آزاد 1402

متقاضیان برای انتخاب رشته دانشگاهی باید موقعیت سهمیه، جایگاه گروه کوچک و سطح گروه کوچک را به دقت بررسی کنند و بر این اساس در کنکور سراسری انتخاب رشته کنند. علاوه بر این، مشاوره انتخاب بخش از سوی دولت می تواند در فرآیند انتخاب بخش بسیار مفید باشد.

قسمت اطلاعات ثبت نام و آزمون کارنامه شامل اصل و محل تولد و محل تولد داوطلب می باشد که می توان گفت بررسی رتبه و وضعیت داوطلبان بسیار مهم است. . هر داوطلب در مورد رشته پذیرش و رشته مرتبط. در مقایسه با داوطلبان غیر بوم شانس بیشتری برای پذیرش دارند. بر اساس سهمیه، دانشگاه ها 80 درصد ظرفیت کد رشته را به داوطلبان بومی و 20 درصد باقیمانده را به داوطلبان غیربومی و همچنین برای استخدام در رشته های تجربی در رشته های پرطرفدار مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اختصاص می دهند. در گروه رشته های تجربی این میزان 60 درصد کاهش می یابد و 40 درصد داوطلبانی که در داخل کشور متولد نشده اند پذیرفته می شوند.

در قسمت سهمیه ثابت کنکور سراسری یکی از سهمیه های 5 و 25 درصدی شهدا، رزمندگان، خانواده شهدا و مناطق 1، 2 و 3 لحاظ شده است. پس از تایید سهمیه، هر یک از داوطلبان قرار می گیرند. گروهی که سهمیه خود را داشته باشد و با افراد آن گروه سنجیده شود.

کلیه مشمولانی که شامل سهمیه ایثارگران و تعداد رزمندگان آزمون 1402 می باشند و سهمیه آنان مورد تایید سازمان مربوطه باشد، سهمیه آنان مشمول این رده می شود و بر این اساس مشخصات داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد. .

اما اگر می خواهید بدانید کدام قسمت از این کارنامه برای انتخاب رشته کنکور سراسری مهم است؟ گفتنی است داوطلبانی که انتخاب رشته می کنند کنکور سراسری 1402 باید به رده بندی سهمیه در زیرگروه های مختلف توجه داشته باشند و علاوه بر سطح زیر گروهی کسب خود با توجه به این اطلاعات وارد مراحل انتخاب رشته شوند. .



دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مقدمه انتخاب رشته کنکور سراسری دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته و مطالعه دقیق آن است. این دفترچه همه ساله 2 الی 3 روز پس از اعلام نتایج اولیه آزمون در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. بر این اساس کلیه متقاضیانی که در یکی از رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان خارجی شرکت کرده و کارنامه اولیه خود را دریافت کرده اند می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش این دفترچه را دانلود کنند.

اگر در انتخاب اداره دولتی به این روش راهنمایی می شوید به اعضای محترم اکیداً توصیه می شود قبل از تصمیم گیری دفترچه گزینش آزمون سراسری را با دقت مطالعه کرده و سپس قوانین آن را مطالعه کنید تنظیم کنید اولویت ها را انتخاب کنید در ثبت نام مناسب هستید. فرم. در این جزوه اطلاعات مهمی مانند سهمیه، طبقه بندی و آثار آن، مراحل گزینش، پذیرش دانشجو، لیست رشته ها و دانشگاه ها و همچنین شرایط ثبت نام آمده است. از آنجایی که تاریخ دقیق اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری تایید نشده است، نمی توان تاریخ دقیقی را در انتشار کارنامه انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام کرد. بله، طبق آخرین اطلاعیه، این گزارش ده سال اول مرداد ماه منتشر می شود و بنابراین می توان انتظار داشت که این کتابچه این بار نیز در اختیار داوطلبان قرار گیرد.


نحوه انتخاب رشته آزمون دولتی

از آنجایی که بسیاری از داوطلبان از نحوه انتخاب رشته ها آگاهی کامل ندارند، مراحل لازم برای انجام این کار را به صورت تصویری بیان می کنیم.

URL Sanjesh.org را وارد کنید و روی گزینه global که با رنگ قرمز در منوی سمت راست صفحه اول نشان داده شده است کلیک کنید.

در صفحه بعد گزینه انتخاب رشته تحصیلی برای آزمون سراسری را لمس کنید. در صفحه مربوطه اطلاعاتی مانند آخرین تاریخ انتخاب رشته و شماره تماس برای عیب یابی ارائه می شود. متقاضیانی که در کارنامه خود مجوز انتخاب رشته در دانشکده غیرانتفاعی پیام نور یا دانشکده فرهنگ را دریافت کرده اند، اما در فرم ثبت نام به این رشته ها ابراز علاقه نکرده اند، برای خرید کارت و پرداخت هزینه، روی لینک کلیک کنند. برای انتخاب این رشته . در دوره هم شرکت کن

در مرحله بعد با کلیک بر روی قسمت «اطلاعیه ها و دفترچه راهنما را خواندم» وارد سامانه انتخاب رشته می شوید.

اکنون می توانید از سه طریق به سامانه انتخاب رشته دسترسی داشته باشید. بسته به اطلاعاتی که دارید می توانید یکی از این روش ها را انتخاب کرده و اطلاعات را وارد کنید.


صفحه بعد حاوی اطلاعات شخصی متقاضی است که باید آن را به دقت بررسی کنید و در صورت صحت به مرحله بعد بروید. لازم به ذکر است که اگر معدل شما به درستی گزارش نشد می توانید آن را اصلاح کنید.

اگر قصد انتخاب رشته های درآمدزایی پیام نور یا دانشگاه فرهنگیان را دارید و در مراحل قبل شهریه را پرداخت کرده اید، باید سری پرداخت هر یک از این رشته ها را وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر قبلا این رشته ها را در فرم ثبت نام انتخاب کرده اید، نیازی به درج موارد ذکر شده ندارید.

در فرم اصلی دو ستون را مشاهده می کنید که یکی به ترتیب اولویت و دیگری به کد فیلد مکان اختصاص دارد. پس از وارد کردن کد عددی رشته مورد نظر، نام رشته، رشته و نام دانشگاه به صورت خودکار نمایش داده می شود. لذا توصیه می شود کدهای مربوطه را با دقت وارد نمایید. اگر در گروه آزمایشی شما وجود نداشته باشد، پیامی با عنوان "کد رشته مکان های مجاز شما با این کد رشته محل یافت نشد" را نیز مشاهده خواهید کرد.

توجه: اگر پیغام "در صورت مشاهده هرگونه اشتباه در کد و نام مطالعه یا به ترتیب آنها، می توانید اشتباه را اصلاح کنید" را مشاهده کردید، به این معنی است که روش را انتخاب کرده اید در گروهی است که ثبت نام نکرده اید. .

پس از تکمیل و تکرار تمامی کد رشته محل های مورد نظر، با کلیک بر روی گزینه تایید، رسید انتخاب رشته نمایش داده می شود که حاوی اطلاعات شخصی شما و لیست رشته هایی است که انتخاب کرده اید.

حتما شماره فایل بشکه را در قسمت انتخاب فیلد شماره رسید که یک کد 15 رقمی است تا این مرحله از ضبط همراه خود نگه دارید. اگر این کد را دریافت نکردید به این معنی است که فیلد را تکمیل نکرده اید. بهتر است این رسید را چاپ کنید.


اهمیت انتخاب رشته کنکور سراسری

دانش آموزان عزیزی که در تمام طول سال خود را برای رقابت های سخت آماده کرده اند و با امتحان روبرو شده اند، در این زمان باید مرحله مهم دیگری از زندگی خود - انتخاب آزمون نمونه دولتی - را پشت سر بگذارند. اجرای این فرآیند بسیار مهم است زیرا می تواند زندگی یک فرد را تغییر دهد.

زیرا اگر تصمیم یا انتخاب اشتباهی گرفته شود می تواند باعث پشیمانی بسیاری در آینده شود. از سوی دیگر، اغلب تصور می شود که فرد مورد نظر به دلیل نداشتن دانش فنی کافی یا عدم تمرکز بر موارد مهم، نتوانسته در رشته یا دانشگاهی که واجد شرایط آن بوده است، پذیرفته شود. البته راه ورود به دانشگاه ها در هر گروه آزمایشی با ایجاد رشته های بدون آزمون دانشگاه سراسری باز شد. اما این بدان معنا نیست که دانشگاه های ملی اهمیت کمی دارند.


شرایط و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری و تفاوت هایی که با سایر گزینه ها برای سایر تخصص ها دارد باعث می شود که این تفاوت ها باعث سردرگمی داوطلبان شود و این موضوع در پذیرش انتخاب رشته نیز تاثیرگذار باشد. به عنوان روش انتخاب رشته. به همین منظور در این مقاله قصد داریم تمامی اطلاعات و مشاوره های لازم در زمینه انتخاب رشته را در اختیار شما داوطلبان عزیز قرار دهیم تا بتوانید به بهترین نحو انتخاب رشته و در آنجا قبول شوید. رشته ای که آرزویش را داشتی



انواع سهمیه انتخاب رشته آزمون دولتی 1402

یکی از موارد مهم در انتخاب کنکور سراسری توجه به سهمیه های مختلف است. اگر به کارنامه خود دقت کنید، سطح شارژ در آن پاراگراف ها نشان داده شده است. از آنجایی که شناخت مفهوم و تأثیر این تعارضات نقش مهمی در پذیرش انسان دارد، به توضیح مختصری در مورد آنها می پردازیم.

سهمیه منطقه ای: کلیه داوطلبان کنکور که در هنگام ثبت نام سهمیه مناطق را انتخاب کرده اند یکی از سهمیه های منطقه 1 و 2 و 3 را دریافت می کنند و ملاک اصلی تعیین سهمیه محل اخذ مدرک داوطلبی می باشد. به عنوان مثال محل اخذ دیپلم سه سال آخر متوسطه دوم برای متقاضیان نظام جدید، محل اخذ دیپلم پیش دانشگاهی و دو سال آخر متوسطه دوم برای متقاضیان نظام قدیم، محل اخذ. سال آخر دیپلم متوسطه یا هنرستان برای متقاضیان نظام قدیم می تواند نوع سهمیه را تعیین کند. . در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری در خصوص تعیین سهمیه مناطق موارد دیگری نیز وجود دارد که نمی توان همه آنها را در اینجا ذکر کرد.

نسبت مناطق محروم: بر اساس قوانین جاری حدود 40 درصد ظرفیت پذیرش کلیه مناطق دوره های روز منطقه ای، قطبی و کشوری برای داوطلبان بومی استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه. ، کهگیلویه و بوجار احمد، لرستان و هرمزگان جوایز شدند. برای اطلاع از ظرفیت قبولی این سهمیه می توان به دفترچه راهنمای انتخاب رشته مراجعه کرد.

سربازان نقل از شهدا و خانواده های شهید: به طور کلی; 25% ظرفیت ورودی مناطق درج شده در دفترچه مخصوص سربازان می باشد. اختصاص به خانواده های شهدا و ایثارگران. همسر و فرزندان شهدا؛ مردان آزاد و همسران و فرزندانشان؛ جانبازان همسر و فرزندان دارندگان سهمیه ایثارگری 25 درصد مشمول بهره مندی از این سهمیه خواهند بود. سهمیه 5 درصدی ایثارگران نیز به 25 درصد برای جانبازان کاهش می یابد. همسر و فرزندان آنها؛ به همسر و فرزندان رزمندگان (به طور داوطلبانه حداقل شش ماه در جبهه) داده می شود. داوطلبان باید توجه داشته باشند که باید حداقل 70٪ از نمره اختیاری رایگان در زمینه مورد علاقه را کسب کرده باشند.



اصول مهم در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

برای همه افرادی که در کنکور سراسری شرکت می کنند و قصد انتخاب رشته دارند، یک سری اصول و نکات کلی وجود دارد که باید روی آن تمرکز کنند. قبل از آگاهی از نحوه انتخاب رشته، بهتر است این حقایق را بدانید.

همه داوطلبان (صرف نظر از اینکه در یک رشته یا چند تخصص در آزمون شرکت کرده اند) باید انتخاب خود را تنها در یک فرم وارد کنند. حداکثر تعداد مجاز پارامترها 150 فیلد است.

قبل از وارد کردن کد رشته محل از ظرفیت پذیرش، نوع دوره (روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و ...) در دفترچه مطمئن شوید.

قبل از پر کردن فرم‌ها در سیستم رتبه‌بندی، توصیه می‌شود ابتدا اولویت‌های خود را به همراه کدهای مورد نیاز در فرم پیش‌نویس در انتهای کتابچه راهنمای خود وارد کنید تا دچار خطا نشوید.

معیار قبولی داوطلب بر اساس اولویت های درج شده در فرم نیست. بلکه اولویت ها فقط علاقه او را نشان خواهد داد. بنابراین، مطمئن شوید که معیارهای رتبه بندی را مطابق علاقه و هدف خود قرار دهید، نه احتمال قبولی.

اگر احتمال قبولی در رشته های مختلف زیاد باشد، رشته قبل از سایرین پاس می شود.

داوطلبان تا پایان مهلت کنکور سراسری مجازند چندین بار (سال گذشته 8 بار) انتخاب خود را ویرایش کنند.

از آنجایی که مهلت انتخاب رشته به پایان رسیده است، مطلقاً امکان تغییر یا اصلاح فرم وجود ندارد.

پس از اعلام نتیجه نهایی، امکان تغییر فیلد پذیرفته شده به هیچ وجه وجود ندارد


مطالعه بیشتر:https://pourdastmalchi.net/services/انتخاب-رشته-سراسری/